torsdag 25 juli 2013

Back to buisness

Min 3-veckorssemester (med två dagars mellanlandning i Uppsala) har varit underbar på alla tänkbara sätt! Även om man såklart önskar att den kunde hålla på för evigt så har den ändå gjort mig mycket gott :)

Sedan i söndags är jag tillbaka i Uppsala igen och har satt igång Inas träning vilket är så roligt!! Både Sandra och Malin har gjort ett fantastiskt jobb med att ta hand om och motionera henne under min frånvaro. Hovbölden läkte jättebra, så hon stod en dryg vecka i sjukhage, men sedan dess har hon blivit riden hela tiden vilket var min plan också :)

Nu har vi blandat långa galoppjobb ute med ordentliga dressyrpass och hon känns jättefin hela hon! Man kan inte tro att hon ej gått några dressyrpass sedan slutet av juni :) Men som sagt, hon blev aldrig avställd för sommaren (förutom ofrivilligt en vecka pga hovbölden) utan har hållits igång enligt alla konstens regler! Jag har ökat havren rejält mot vad hon fick under "semester-perioden" och jag märkte stor positiv skillnad redan dagen efter ökningen :)!

Idag var hon perfekt i ork och tryck, så duktig!! Vi tränade i ridhuset på morgonen och det var jätteskön temperatur där inne + att vi slapp steksol och insekter. Det målades utanför på kortsidan av ridhuset och eftersom plankorna inte sitter helt tätt såg man massa läskiga siluetter som rörde sig. Så för att inte få en tokspänd häst red vi på 4/5-delar av ridhuset vilket Ina tyckte var en bra deal ;)! Men på slutet av passet gick hon snällt och avslappnat förbi även den kortsidan, sån duktig tjej!
Vi jobbade skolor och mycket galopp, jättefin i kroppen! Jobbade även på med byten och just nu mest att hon ska vänta på min byteshjälp. Lite krångligt är det i svåra varvet med benen... Hon vill ju göra rätt och perfekt, så hon taggar upp sig lite för mycket där och så blir det kruxigt istället. Försökte då flera gånger att byta från förvänd på långsidan, men det blev mest hopp och skutt... Då testade jag att rida som i MsvB:4an; förvänd genom hörnet, rakställ, och byte mitt på kortsidan, och vips så satte hon ett klockrent byte i svåra varvet :D!! Då vart det lätt sits och massa klappar och beröm med rösten. Hon fick då galoppera på några varv efter eget önskemål och sedan avslutade vi. Fortsättning imorgon :)!

Om 1,5 vecka debuterar vi MsvB... Yes!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar