tisdag 30 juli 2013

En 3:a!

Igår hade jag egentligen tänkt rida fram lite kort ute innan banarbete, men vi körde hela arbetet ute istället. Gjorde galoppjobb med långa galoppsträckor med mycket arbete. På hemvägen testade jag att göra tydliga byteshjälper och vissa tog hon direkt. Ina är en sådan häst som alltid är fullt fokuserad på banan och i ridhus då hon vet att där är det bara arbete som gäller, men ute i naturen kan fokuset försvinna lite på raksträckorna, därför är det supernyttigt att sitta och träna svårare grejer på en stig rakt fram!

Jag fick inte riktigt till något högerbyte då hon inte gärna ville lägga om bogen rätt som hon så enkelt gör i det lätta bytet, så jag testade en ny taktik; På stigen kommer ett litet men dock "S", så jag tog vara på dessa två små svängar för att flytta Ina rätt. Vi kom i höger galopp, samling, klockrent byte, red vänstergaloppen samlat i tre språng och bad sedan om ett byte till höger (det svåra) och poff så satte hon även där ett klockrent byte! Att det dessutom var på en "serie" gjorde det ju hela inte sämre :)!!


Duktiga lilla tjej, du blir duktigare och mer säker för varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar