torsdag 1 augusti 2013

Träning för Evelina!

Igår tränade jag och Ina för en tjej som heter Evelina. Hon kommer från Västerås och kör till Eke ibland för att hålla träningar. Jag hade inte tränat för henne innan, men jag "passade på" att hänga på träningsgänget eftersom tävlingarna ligger runt hörnet och allt behöver jobbas med och finslipas!

Det var jättelänge sedan jag red kontinuerligt för tränare och största anledningen till det har varit min dåliga ekonomi... Och det blev ju inte direkt bättre efter att jag blev ett antal tusenlappar fattigare efter att ambulatoriska-, Ultuna- och metacamfakturan kom innan min semester. Är man inte gjord av pengar går det inte att bara "trolla fram" mer heller, så jag har tränat Ina mestadels på egen hand under våren, men det gick ju bra det också, i alla fall om man kollar på våra resultat ;) Men nu börjar jag komma lite mer på fötter igen och hoppas på en höst utan större oförutsedda extrautgifter som till exempel veterinärräkningar (hör du det Ina??) :)

Det var fantastiskt roligt att ha någon som stod på backen igen och påpekade alla små fel man behövde rätta till! Haha, vilket lustigt folk vi är ;) Jag gillade Evelinas typ av träning då vi hade väldigt lika tänk i mycket! Vi började med grunderna:

  • Hitta takten. Trav- och galoppjobb innanför spåret med 8 m-volter för att hitta lagom takt och jobb utan att Ina hackar (som hon så lätt gör då det blir för jobbigt...). Vi lade även in ett par skänkelvikningar. Tydligt positiv effekt av detta arbete!
  • Enkla byten. Innan vi började jobba med de riktiga galoppombytena ville vi få Ina lugn, samlad (i huvudet) och uppmärksam, vilket gjorde att vi jobbade med massvis av enkla byten. Ina visade att "den här övningen har jag minsann gjort förr", så det gäller ju då att få henne att göra som JAG säger åt henne just då, och inte låta henne gå på det hon gjort förr. Hon skulle bli en bra lektionshäst minsann, som lär sig alla övrningar vi gör på ett kick! När jag började komma åt henne i de enkla bytena blev det fruktansvärt jobbigt sade hon och visade det med att bli seg (!!) vilket jag aldrig fått uppleva förr haha. Så det var bara att byta ridsätt helt. Vi ökade galoppen på volten, samlade två steg, sen ökade igen. Då kom hon tillbaka till bra arbete igen som var lagom.
  • Galoppombyten.Jag förklarade för Evelina att vi precis börjat träna byten igen efter vårt långa vår-uppehåll (förutom skadeåret 2012) och att vänster till höger är svårt att få till då Ina inte gärna vill lägga kroppen (bogarna speciellt) rätt samt att hon gärna ligger före mig där. Hon vill ju så mycket min dam! Så vi skulle börja med det svåra varvet och med programdelen från MsvB:3 där första bytet ligger; diagonalökning, samling och byte vid väggen. Jag red vägen, ökade "lagom" samlade ihop, gav byteshjälpen på en rak och fin häst och *poff* så gjorde hon ett jättebra och RENT byte i det svåra varvet :D! Vad förvånad jag blev haha! Vi fortsatte sedan att rida hela galoppdelarna från 3:an som är; ökning, samling till byte, vänd över ridbanan och byte över meddellinjen, halvcirkel in till meddellinjen, enkelt byte, ny galopp och halvcirkel ut och sedan hela proceduren i andra varvet. Jättemånga av bytena blev helt rena, fantastiskt :)!
Vi kom fram till att vänsterbytena var lydiga, rena och befästa men att högerbytena (de svåra) egentligen är bättre eftersom hon har så mycket mer kraft i dessa. Så när hon fått helt ordning på dessa byten kommer de bli jättebra, snäppet bättre än de vänstra! Så vi ska träna på, oh ja.

Det var jättehärligt att få lite boost av självförtroende då jag och Ina fick jättemycket beröm av Evelina. Hon var faktiskt lite imponerad över att jag hade utbildat henne själv och att Ina nu var så jättefin! Hon sa bland annat att hon tyckte jättemycket om min sits och att hon inte behövde "lära mig rida" utan mer stå på marken och hjälpa till med smådetaljerna som man själv inte ser eller känner så bra i sadeln. Så underbart att få bekräftat att jag faktiskt har "gjort rätt" med Ina :) Jag glömmer ibland vilken resa vi har gjort tillsammans...

Så nu är vi taggade att få börja samla på oss erfarenhet i MsvB-världen, jajamen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar