måndag 26 augusti 2013

Rätt bedrövad just nu...

Jag är nog fortfarande upprörd över lördagens tävling. Har inte ens velat skriva av mig här på bloggen innan och det säger ju sitt... Jag visste ju att Ina är inne i en period då hon tycker att hon kan bestämma och ta alla besluten under ridpassen själv, men vår tävlingsstart var näst intill löjlig...

Hon var egentligen ganska fin på framridningen faktiskt. En del krångel fortfarande med bytena då det verkar snurra runt i skallen på henne då det blivit sämre än förr. Men hon kändes ändå rätt mjuk, taktfast och gjorde mycket bra saker. Jag checkade av lydigheten många gånger med ryggningar, skrittpiruetter, övergångar osv.

Men när vi kom in på banan, då var det som att hela hästen förvandlades till en metallhäst med stålmun som totalt VÄGRADE släppa det minsta i munnen och hon var ju egentligen inte ens spänd som hon kan bli, bara istadig. Ina körde helt sitt egna race och att jag satt i sadeln och försökte få lite uppmärksamhet via säte, skänkel och hand, men det verkade vara det sista hon brydde sig om.... Hon totalt "körde över mig" och höll stenhårt i tyglarna i övertempo och jag kunde inte göra annat än att försöka rädda det så mycket som möjligt genom att rida rätt väg, ge superövertydliga hjälper, FÖRSÖKA ta tusen halvhalter (lönlöst) och helt enkelt inte tappa fattningen (både fysiskt och psykiskt). Det var nog det värsta och sämsta dressyrprogram jag någonsin upplevt och de få poäng vi skrapade ihop kändes ändå inte som att vi hade förtjänat. Hade det stått "0 poäng" på varje punkt hade jag förstått det mer, för det var så det kändes.

Men som min vanliga devis säger; "Bryt ihop och kom igen". Jag är fortfarande i bryt ihop-stadiet men satsar på att snart vara tillbaka. Mitt stora uppdrag blir nu att reda ut allt som blivit fel genom att återta ledarpositionen i sadeln och i hennes mun. Detta är alltså en "sto-period" som jag tror till 99% beror på att hon har gjort sig själv helt snurrig av bytesträningen då hon vill göra allt på en gång och fort, så hon väljer att gissa vad hon ska göra, ligger före mig hela tiden och allt blir kaos. Men jag är i vilket fall glad över att vete VAD problemet är och vart det uppkommit från. På det sättet blir det lättare att lösa det och gå vidare.

Nu blir det träning av förvänd galopp i en vecka, inga byten what so ever. Förvänd galopp, hoppning och tonvis med övergångar samt tempoväxlingar.

Tror jag ska köpa en sådan här till Ina....
*Jag är inte envis! Jag är viljestark*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar