måndag 5 augusti 2013

Debut MsvB!

Så... nu är det gjort! I lördags trotsade Ina och jag den nästan 30-gradiga hettan och körde till Gripens RF (utanför Strängnäs) och startade vår MsvB-resa med att rida MsvB:3.

Min största oro var hur Ina skulle ha det i transporten på väg till och från tävlingen med tanke på den stekande sommarhettan. Det skulle ju inte bli bra om man kom fram efter 9 mil och så står hästen överkokt i transporten.... Det är klart att jag har takluckan öppen, men det blir ändå för lite luft där inne. Då kom jag att tänka på en idé som skulle visa sig vara guld; jag tog ett av Inas jättetunna flug/svettransporttäcken och lade i blöt i kallvatten. Precis innan vi skulle gå och lasta så lade jag på täcket dyblött på henne för att hon skulle bevara någorlunda svalhet i kroppen under resan. När vi anlände till Gripens anläggning så skyndade jag mig att öppna transporten för att känna på hennes kroppstemperatur, och hon var... ljummen! Det hade fungerat! Hon hade alltså helt vanlig kroppstemperatur som om hon stått inne i stallet ett tag. Hon såg även mycket pigg ut och stod och mumsade på hösilaget. Så nu vet jag hur jag ska göra alla kommande stekdagar vi ska åka någonstans!
Täcket i blöt
Jag åkte ensam med Ina till tävlingen, inte alltid någon kan följa med såklart. Tur då att hon är så grymt snäll och att hon är helt "sig själv" igen angående lastning/transportering. Hon är helt cool min tjej; självlastas, står som en filbunke och självurlastas lika lugnt. Filmkameran var ändå "på semester" med mina föräldrar, så jag hade ändå inte kunnat fått ritten på film.

När det är så pass varmt som det var i lördags så blir en tävlingsstart under andra förutsättningar. Jag fick minska ner framridningstiden från 45 minuter till 25 minuter. Hon kändes okej i form, takt och lydighet, men inte hundra. Det blev lite "fladdrigt" då hon ryggade till för ett par flagg-liknande saker som hängde vid framridnings-ingången, men det störde inte så jättemycket ändå.

Mina mål med dagens start var följande:

  • Att ta sig igenom programmet utan att momenten skulle kännas "stressade", alltså att jag och Ina skulle hänga med i "MsvB-tempot".
  • Att sätta minst ett rent byte (av fyra möjliga)
  • Att vi skulle få högre än 6:or på några punkter
  • Att Ina skulle vara ändå okej avslappnad så att hon är ridbar på banan.
Alla mina utsatta mål uppfylldes! Ina tyckte det var lite spännande att få tävla igen och var lite skeptisk till läktaren då hon bara såg "vandrande huvuden" på människorna vilket gjorde att hon spände kroppen en aning för mycket för att vara "perfekt" påverkbar och avslappnad i ryggen. De två första bytena var hon lite spänd i och var inte riktigt med på "bytes-noterna". Men de två sista bytena satt faktiskt efter att jag lyckats väcka henne lite mer till liv i kvickheten och vi genomförde i övrigt hela programmet utan gigantiska fel och fick ett bra flyt. Vi fick bättre poäng på programdelarna än vad jag trott (eftersom vi bara lyckades prestera halvt idag) med många 6:or och flera 7:or! Men två stycken 0:or med koeff drar ju såklart ner poängen rejält, men vi lyckades ändå få ihop 53% trots dessa poängneddragare vilket jag är mycket nöjd med efter omständigheterna :)!

Något jag blev så glad över var att domaren tyckte att vi platsade på denna nivån. Det är något jag gått och oroat mig över ett tag nu... Hon skrev även fina ord på slutet åt oss. Så nu har jag ett protokoll med massa bra tips om vad jag ska rätta till på de olika momenten, perfekt! Så nu är det bara att fortsätta att träna på igen då det ser bra ut inför kommande tävlingar :)

Trött tjej :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar