måndag 21 april 2014

MsvB:4 i Vällingby

Idag har jag, Ina och min mamma varit till Vällingby och startat en MsvB:4. Det var verkligen fantastiskt väder idag, precis lagom varmt!
Pigg och alert häst innan start...

Något tröttare häst (och nöjd!) efter start ;)
Det var trevliga funktionärer, bra skyltat och trevligt tävlingsridhus. Det enda som var negativt var framridningen då den var i ett litet trångt 20x40-ridhus och vi var 5 stycken där inne samtidigt. Dessvärre var det inte många som red fram samtidigt som mig som hade fantasi nog att hålla undan när man kom och skulle göra en typisk "MsvB:4-väg" (har man lite fantasi och är uppmärksam är detta inget problem), så vi fick lite abrupta avbrott precis innan bytena och i förvända hörnen. Detta gjorde att jag inte fick till bra känsla med de svåra högerbytena och tyvärr höll det sig kvar in på banan idag. Men det är sådant som händer!

I övrigt inne på banan så skötte sig Ina hur bra som helst! Det var länge sedan hon genomförde ett program helt utan spänningar (!!) och hon lyssnade fantastiskt bra! Förutom miss i två högerbyten så var det bara mycket små grejer som inte gick bra. Bakdelsvändningarna vet jag inte vad som hände med då hon slog sig fri i dem. Dessa har ju annars börjat kännas riktigt bra, men jag tror hon börjat sätta sig mer nu och tycker det är jobbigt, men där fick vi bottenpoäng i vilket fall...

Sedan kan man inte alltid vara helt enig med domaren i allt och det var inte jag idag. Vårt travprogram idag var nog det bästa Ina gjort på mycket länge; inga taktmissar, fin bjudning och böj i skolorna, enkla bytena var SÅÅ fina, men jag tycker faktiskt vi fick antingen snål poäng i det som var riktigt bra (t.ex. enkla bytena), alternativt låg poäng i det som var bra (t.ex. öppnorna). Men men, det är domaren som dömer och det är bara att komma igen!

Känslan var i alla fall FANTASTISK idag och trots supermissarna på två byten med koeff så fick vi 59,2% som slutresultat. Jag har då i åtanke att våra tidigare MsvB:4-resultat är 46-, respektive 53%, och att då med två missar få ihop nästan 60% i detta kluriga program är ju superbra! Vi är verkligen på rätt väg i 4:an nu :) Bara fortsätta träna, finslipa och utvecklas som vi gjort hittills så kommer vi hamna över 62% och på övre delen av placeringssträcket :) För skoj skull så gjorde jag om bakdelsvändningspoängen till 6:or (som vi numera brukar få..) och de två misslyckade bytena till 6:or (samma som vänsterbytena) och vips så hade vi 62% = kval! Så det är inte långt borta minsann :) Här är filmen:


Det känns så jävla bra på ren svenska att Ina nu verkligen börjat bli så avslappnad och fin på banan! Vilken duktig häst jag har!!

Ina och jag laddar innan urlastning

Ja, det är ju ingen direkt glamorös sport man utövar........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar