torsdag 10 april 2014

Trimma trimma varje timma!

Ina och jag har trimmat på hela veckan, men jag har varit jättedålig på att uppdatera här tyvärr. Det beror på att varje dag som jag kommit hem efter heldagsjobb + häst så har jag varit borta 12-13 timmar. Jag hinner sätta mig i soffan och äta mat, sedan totaldäckar jag i soffan på en gång.... Jag förstår inte varför jag är så himla trött varje dag?? Det kan ju vara så att mitt nya ryggont "tröttar ut" kroppen mer eftersom det tillkommer spänningar, men jag tycker inte det borde kunna påverka så pass mycket. Normala människor skulle inte orka hälften av det jag gör varje dag, men som hästägare är man ju van att alltid jobba stenhårt.

Aja, Inan har inte fått lida av min ryggvärk eller trötthet i alla fall och det är det viktigaste! I måndags tränade vi för Evelina och det gick jättebra verkligen! Vi började med basic som vanligt och det sista vi gjorde var att jag fick rida igenom MsvC:1-programmet. Många saker har vi verkligen lyckats förbättra, det märker jag jättetydligt då vi rider program! Att rida igenom ett program och samtidigt ha sin tränare som ger kommentarer under programmets gång, direkt i hörsnäckan, det är fantastiskt nyttigt! Som att få sitt protokoll uppläst under tiden man rider programmet och kan direktrelatera :)!

En väldigt söt sak som Ina gjorde då vi red programmet var att på raksträckan i galopp precis innan förvända bågen, där försökte jag rida henne rakare än normalt för att hon inte skulle se böjd ut. Ina svarade direkt med att göra ett jättesnyggt vänsterbyte och eftersom jag ville ha förvänd så satt jag över till den rätta galoppen nästan på en gång vilket resulterade i en jättesnygg 2:a! Alltså galoppombyte i vartannat ;) Evelina sa att de var väldigt rena och fina och i ett sådant läge kan man ju såklart inte börja "säga ifrån" att det var fel utan det är bara att rida vidare och göra om som om inget hade hänt. Enligt Inas huvud hade hon ju gjort två superbra byten och det ville vi att hon skulle fortsätta tycka ;) Sedan gjorde hon övriga programmet jättebra (även förvända) ;)


Sedan fick hon vila på tisdagen. Mest faktiskt för att jag hade väldigt ont den dagen, men också för att hon skulle få in en vilodag denna vecka. På onsdagen däremot körde vi ett ordentligt träningspass i ridhuset där vi red igenom alla delarna ur MsvB:5 och till sist hela programmet i en följd. Jag sätter "lagom" press på henne för att hon inte ska tycka det är för svårt och börja tappa takten och gå emot mig. Hon gjorde ALLA övningar med fantastisk vilja och gjorde väldigt mycket bra saker. Självklart är vi fortfarande "nybörjare" på denna nivå på tävling, men någonstans måste man ju börja :) Det gör ingenting om vi kommer sist och får dåligt slut% på söndag, den här debuten gör vi ENBART för vår egen skull! Det är ett jätteroligt program, så vi ska ha roligt när vi rider det på tävling!

Dock så blev jag jätteglad när damen för första gången satte en perfekt 4:a! Alltså 3 galoppombyten i vart fjärde och i hennes svåra sida med :) Alla tre byten helt rena och precis fyra språng mellan. När vi rider serier kan det lika gärna vara jag som gör fel då jag "tappar räkningen" i timingen till när jag ska be om bytet. Så här är nog Ina och jag lika gröna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar