måndag 11 juli 2011

Emilie v.s. Petrie 1-1

Ina har fått softa lite i helgen då jag kommit till hagen och tagit barbackaturer på henne.

Idag däremot var det dressyr på schemat.
Jag hade såna sjuka problem med att kunna stänga dragkedjan hela vägen upp på senaste tävlingen på mina 1 år gamla Petriestövlar. Jag har fortfarande rester kvar av köttsåren jag fick i fingrarna...
De satt helt super när jag köpte dem, men nu sen jag börjat träna vadmusklerna alltmer, har jag haft problem med att kunna stänga stövlarna.... På tävlingen red jag faktiskt med 10 cm öppet i höger + att känseln i fötterna och vaderna försvann efter en halvminut med dem på.
Så jag ska ha dem mkt mer i stallet nu och i vardagsridningen så de blir lite uttöjda.

Och idag gick det PÅ EN GÅNG!! Nu hade jag handskar och det var inte 28 grader varmt som på tävlingen. Tydligen kan värme få muskelgrupper att svälla...

Vi tränade på stora ridbanan som numera är SÅ BRA i underlaget! Tog typ 10 år innan nån kunde rida där men nu så!
Massa titthinder +  cavalettihinder stod uppställda (massa nya hinder vi köpt till vårt stall) så jag använde mig jättemycket av dem i dressyren. För att få igång galoppen fick Ina samla sig på en lång raksträcka m en bom i sikte, oj vad hon satte sig! Samma sak när jag satte henne på rumpan i piruetter, då girar jag mot ett hinder så hon får bjudning framåt eftersom hon vet att hon ska mot lilla hindret :)
Med denna fina galopp och energi red jag massa förvänd galopp med. Till en början i LÄTT SITS faktiskt, försökte få henne låg och utan att jag tryckte ihop henne med sitsen och hon höll den på en VOLT t.o.m! I mitten av passet hoppade vi typ alla hinder som en bana (belöning för hästen) med bl.a. vattenmatta och tunnor. Hon tvekar inte längre på vattenmattor, men hoppar stoooort över haha ;)

Tokfin häst idag iaf. Jag älskar verkligen när man får möjlighet att kunna lägga in bommar och hinder mitt i dressyrträningen, oavsett vilka övningar som man tränar. Hästen får så sjuk fin bjudning och ork!

Nu ska jag sova så jag orkar upp imorgon kl 3 för att medicinera katten och vispa grädde haha. Fyller år imorgon nämligen och ska göra tårta till mina fikasugna jobbarkompisar!!

Ska försöka få lite foton på ridningen imorgon... :)

4 kommentarer:

  1. Sv: Ja helt sant, är det prinsessor så ska dom ha rosa!;)
    Å jag hakar på på en pink collection-catwalk;) Bara för att visa alla hur fint det är med roooosa!

    Grattis i förskott!

    SvaraRadera
  2. Trodde det stod fisksugna först...:P

    SvaraRadera
  3. Men åh vilka fina stövlar :D (och benlindor, hihi.)

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack så mycket. :)

    förstår att du tycker om dem sötlvarna, hehe!

    SvaraRadera