tisdag 26 juli 2011

Fråga om FEI-program

Nu är jag hemma från min "mini-semester" till sommarstugan över helgen och jag är näääästan frisk, det får duga ;)

Jag är så supertaggad att få börja köra igång Inas träning och min egna inför nya säsongen!

Satt igår och kollade lite på TDB och de tävlingar som finns utlagda. Varför kan inte alla proppar finnas ute iaf även om inte anmälan finns tillgänglig?? Trodde det skulle bli enklare nu så man slapp gå in på alla klubbars hemsidor och manuellt söka fram infon...?

Det slog mig en sak då jag såg att Björklinge ska arrangera regionala klasser för unghästar, nämligen
FEI inledande program för 5-åriga samt 6-åriga hästar.

Får vem som helst starta de klasserna (alltså, även de hästar som rent siffermässigt är över 5- respektive 6 år) ?

Ina är ju 10 år i år, men hennes utbildningsålder är endast 5 år eftersom jag började hennes utbildning för exakt 2 år sedan (när hon var 8 år). Då hade hon inte blivit utbildad sedan grunden till 3-årstestet. Alltså är hon nu 5 år i sin utbildningsålder.

Är väldigt sugen på att starta FEI inledande program för 5-åriga hästar på Björklinges tävling för att se vad hon skulle få för omdömen i det program som är framställt för hennes utbildningsförutsättningar :)


Så är det någon som vet om det finns regler om hur gammal en häst får vara för att starta den klassen?

3 kommentarer:

  1. Man brukar få starta i de programmen om klassen är "öppen". Det ska stå i propositionen. Står det inget där så kan du ju ringa och kolla. Ofta är klasserna "öppna" eftersom det är svårt att få fulla klasser annars i den ålderskategorin. Det är roliga program att rida. :) Ulrika

    SvaraRadera
  2. Det tar lite tid att få propparna klara nuförtiden eftersom alla tävlingsfunktionärer måste stå med. Förut räckte det ju med att man visste vilka klasser man tänkte ha, nu måste man ha klart med domare, tävlingsledare osv. innan det går att färdigställa proppen. Och se'n måste den godkännas också innan den syns..

    SvaraRadera
  3. U-> Ok, då ska jag kolla upp!

    A-> Ja, ok. Det är ju super att det kommer med så mycket info i proppen numera, men då får man vänta lite längre istället :)(Tycker dock att UPK alltid är klara med sina proppar, spec jämfört med många andra klubbar)

    SvaraRadera