tisdag 14 februari 2012

Dressyrträning i nya sadeln!

Wow säger jag bara :)! Vilken skillnad det blev på både Ina och mig med nya sadeln! Vi tränade för Nina igår och Ina fortsatte att hålla sin fina formtopp och lade till lite extra :) Jag kände att jag kunde påverka änne mer än tidigare med min sits vilket var helt underbart! Mer sits = häst lyssnar bättre och mindre hand behövs.

Vi red fram vår "standard-framridning" med öppnor i trav och galopp och sedan vänder över och rider förvänd i båda varven. Vilken otroligt fin förvänd det blev! Nästan så hon samlade sig FÖR mycket, men jag kände att hon orkade med hela kroppen ändå, så jag fick t.o.m. öka tempot lite vilket aldrig hänt förut.

Sen gjorde vi ett byte i varje varv och jag blir lika glatt förvånad varje träning nu känner jag... HV först eftersom det är enklare. Hon ville lite för mycket första stegen då hon visste vad som komma skulle, men jag bad henne vänta och ta min skänkelhjälp istället vilket hon gjorde och fick till ett helt rent. Sedan i VH (det svårare varvet) samlade hon sig fint på diagonalen, sen åkte rumpan lite åt höger, så jag drog tillbaka högerskänkeln något och rumpan kom på plats igen, 1 galoppsprång efter det bad jag henne byta och hon gjorde ett helt perfekt byte i det svåra varvet :)! Efter det red jag igenom galopprogrammet i MsvC:1an. Fin samlad häst som inte var påverkad över att precis innan ha tränat byten :) Gjorde även 2 bra enkla byten.

Sen jobbade vi med travskolorna. Vänster gick bra som vanligt, lagom och fin böj och jag kunde bara följa med mjukt. Höger jobbar jag alltid igenom mycket mer, nästan förböjer henne. Det för att hon ska hitta en lagom böj i sitt svåra varv. Sista slutorna blev helt perfekta, bäst hittills!

Vi avslutade med några diagonalslutor i trav som vi jobbat trappsteg med tidigare. Det verkar ha gjort resultat, för nu gjorde hon en JÄTTEBRA högersluta, inget motstånd what so ever :) Oj vad glad jag blev, världens lyckorus :) Och Nina visar gång på gång att hon är den perfekta tränaren för oss då hon lyckas ta fram det bästa ur Ina och mig!

Nu längtar jag till att vi har kvalat klart i MsvC så vi får starta MsvB :)

Tog lite bilder med iPhonen. Ridhuset hade sånt gult ljus, så bilderna blir lite därefter...

Nya dressyrskydden från Catago, så himla bra och snygga!
Vårt fina, nya schabrak från HV-polo i Inas färg :)
Trött tjej efter träningen, inpackad i sin pyjamas <3
Finaste under avskrittningen

2 kommentarer:

  1. Det är så kul att läsa din blogg för du har nästan alltid med bilder. Men kan du inte lägga in lite fler filmer :-)) ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa!

      Jag håller med om att det har blivit lite dåligt med filmer på sista tiden, jag ska försöka bättra mig! Måste fixa kameraman bara :)
      Moa ska försöka följa med på någon kommande träning och filma, vilket blir jättebra då jag gärna vill visa hur fin hon har blivit då bilder inte visar detta lika bra.

      Radera