tisdag 21 februari 2012

Trampträning :)

Igår var det vår ordinarie träning för Nina igen, alltid lika kul och inspirerande!
Jag hade tur igår, för vi var i lilla ridhuset och det var fullt med hästar där när jag red fram. Sen lagom till att jag ställde mig vid Nina och började planera dagens träning så *popp* hade alla utom ett ekipage försvunnit, så vi fick gott om plats!

Denna träning var det prinsess-outfit på för Inas del, många söta kommentarer blev det haha :)



































































Ina kändes generellt mjuk och rörlig, känns stor skillnad med sadeln :) Efter vår uppvärmning red jag diagonaler varv på varv (som ett kryss) och lade in ett galoppombyte ungefär på mitten av ridbanan. Hon gjorde alla HV helt rena och SÅ FINA! Rak, mjuk häst som tar skänkelhjälpen och väntar på den. VH blev bättre för varje gång. Först fick hon inte ihop benen riktigt och ville rusa iväg lite, men för var varv föll bitarna på plats i huvudet på henne och jag pressade henne självklart inte utan gjorde bara om. Tillslut gjorde hon ett helt rent och fint byte i VH-varvet helt lugnt och sansat. Duktig tjej!
Sedan jobbade vi en hel del med diagonalslutorna som har blivit så mycket bättre! I dessa la jag in en volt då och då för att samla och försöka få lite tramp (mot passage). Jag fick lära mig att oftast har hästen det lättare att trampa på ett böjt spår då den har vikten rätt fördelat istället för att få allt på plats på ett rakt spår eftersom hästen ofta tappar ryggen i passagen då. Sedan började vi "leka fram" lite tramp på en större volt där jag hjälpte till med takten med små pet med spöet på korset och hon svarade mycket bra! Det kan nog bli bra det här en dag :)
Vi avslutade med några travökningar och här märkte vi hur mycket mer hon kunde röra sig i sin nya sadel! Sån stor skillnad! Nu kunde hon hålla takten samtidigt som hon orkade trycka på OCH hålla en högre form :) Så nu har vi börjat få till en bra mellantrav och ju starkare hon kommer bli kommer vi även kunna utveckla den ökade traven. Gjorde även någon ryggning på slutet som hon lydigt gjorde, rakt och fint. Också sån stor skillnad mot innan vintern! Nu vågar man sig ut i MsvC:1or igen där ryggningen igår ;)


































Är så stolt över min fina fina häst som har gjort så stora framsteg över vintern och jag kan knappt bärga mig tills tävlingarna kommer igång på riktigt då jag tror vi har chans att kunna prestera mycket bättre resultat detta året än tidigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar