onsdag 29 januari 2014

Evelinaträning, framsteg i skolorna

I måndags var det träning för Evelina. Dagen innan hade jag ju som sagt jobbat igenom Ina på en ängsvolt och jag fick då igenom hennes jobbiga rumpa som inte ville flytta sig åt vänster efter lite övertygelse. Detta märktes väldigt väl under träningen! Jag berättade för Evelina att jag tyckte mig fått igenom henne dagen innan, så vi testade det hela först med bakdelsvändningar, och vilken skillnad det var från senaste försöket!! Nu när jag fått till böjen och trampet med rumpan kunde Ina flytta sig korrekt och jag fick till och med bromsa henne då hon hade föör bra tempo igenom. Så mer "ett steg i taget" och vi fick till bakdelsvändningar som nu skulle ge 8:or istället för 4:or :) Det är en ökning med 100%, så det känns ju som att det går åt rätt håll där haha.

Övriga träningen jobbade vi faktiskt bara travarbete, och det var så himla nyttigt och bra! Red ganska länge en evighetsövning. E hade satt fram sockerbitar som typ av dressyrstaket på kortsidan och hon själv satt bakom dessa som en domare. Det är himla bra att göra så här på träningarna eftersom Ina gärna spänner till när det kommer fram "konstiga saker" så vi får träna extra mycket på det, och sedan jobbar man mycket mer med hörnen och kortsidejobbet när man inte har en vägg bredvid sig. Övningen bestod av att vid en bokstav på respektive långsida lade jag in en 8 m-volt och denna volt skulle vara bärande, "uppåt-tänkande", taktfast och rätt spårad. Lättare sagt än gjort kan jag ju säga! Och innan denna volt red vi öppna och direkt efter volten red vi sluta. Där vet jag inte riktigt vad som hänt, men skolorna har blivit helt otroligt mycket bättre! Mycket mindre motstridighet, ingen taktmiss, bra flyt och mjuk böj utan att jag måste "hålla hårt" i henne. Jag tror mjukhetsträningen gjort väldigt mycket gott här :) Ska bli spännande vid tävlingarna och se om jag har en mjuk och följsam häst i skolorna nu istället för en stel pinne som tappar takten.

Så visst händer det grejer! Vi jobbade även med inridning i trav ner till halt och ryggning. Just halter har aldrig varit Inas favorit, så där har vi fortfarande mycket att jobba med... Men det SKA bli bra till slut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar