fredag 10 januari 2014

Onsdagens träning

I onsdags tränade vi för Evelina och det var en helt fantastisk träning! Jag har nu gett Ina cirka 2 månaders "kandar-semester" för att hon inte ska bli för okänslig i munnen och tung i framdelen. Hon kändes riktigt jäkla fin hela passet faktiskt och allt hårt arbete med att mjuka upp och böja igenom henne sedan november har VERKLIGEN gett resultat nu!
Min nya dunväst jag köpte på rea på NewYorker (99 kr), perfekt till ridpassen!
(Förlåt för suddig mobilbild)

När jag travade fram Ina så fick vi visa Evelina om flytten av bakdelen åt vänster (som vänstersluta fast skarpare) hade blivit bättre efter att jag fått jobba med det mellan träningarna, och hon svarade så mycket bättre! Det jobbiga "stoppet" i höger bakben har jag lyckats komma åt bra alltså under veckan- en pusselbit till klar i vårt evighetspussel ;)

Vi lade upp passet denna dag med att rida olika programdelar, både sådana som finns och sådana som skulle kunna finnas. Evelina satte upp några koner på bortre långsidan och satte sig bakom dessa som en domare. Ina sneglade första gången vi red förbi, men sen var det inga problem.

ALLT vi gjorde hade blivit snäppet bättre! Skänkelvikningarna, trav- och galoppslutorna in till X och sedan rakställning kunde Ina göra med en mycket mjukare lätthet! Oftast fick vi gå ut på spåret i fövänd galopp, men två gånger (en gång i varje varv) gjorde vi ett galoppombyte och båda var helt rena. Det vänstra blev "perfekt" då hon (som vanligt numera i det varvet) väntar, går att samla och verkligen lyssnar på när jag vill att bytet ska ske och hon gör bytet helt lugnt men kvickt samtidigt. Och när hon gjorde bytet till höger helt rent (fast jag klantade mig lite när jag räknade galoppsprången i huvudet) blev vi väldigt glatt förvånade :)

Även öppnor på spår och medellinjen, mycket förvänt jobb samt uppridningar jobbade vi med. Allt jobb hade mycket bra flyt och jag hade en mjuk, rörlig och lyhörd häst nästan hela tiden! Vi satte henne även mer på rumpan på rakspår i galoppen och jag behövde bara använda små små halvhalter för att samla.

Till sist jobbade vi lite bakdelsvändningar som hade varit det jobbigaste förra gången, speciellt i vänster varv (höger bakben igen...). Åt höger gick det ritkigt bra faktiskt då hon trampade rätt och höll lagom tempo. I vänster var det såå mycket bättre än sist då jag nu kunde påverka bakdelen och böjningen mera, så det är på bättringsvägen.

Glad och igenomjobbad häst!

Så det känns som att vi har kommit ett långt steg framåt, särskilt när man tänker tillbaka på november när jag satt en hel träning på en arg och studsande häst och bara försökte få henne att släppa i innersidan och böja igenom.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar