torsdag 13 mars 2014

Lite bilder från dagens pass

Ina har jobbat på så bra hela veckan, pigg och lyhörd! Idag när jag mockade märkte jag dock att det var den vanliga kissmängden i boxen igen, vilket betyder; brunsten är över! Självklart bra, men tyvärr medför det ett litet problem... Eftersom Ina gått på "brunst-energi" i ca två veckor nu så har hon varit falskt pigg kan man säga. Som att köpa en soffa på kredit, man äger den inte på riktigt ;) Så idag märkte jag på en gång att Ina kändes lite matt i kroppen. Ibland lite taktfel då hon inte hade något vanligt tryck under hovarna. Ett tag var jag lite rädd att hon kändes oren, så jag gick in i ridhuset där det är ännu bättre underlag för att känna på henne lite, men hon hade helt enkelt mycket mindre krut i kroppen än normalt. Dock tappar hon ju takten på en gång i travökningar när hon inte har energin igång, utan liksom släpar fötterna efter sig istället. Så det är ganska lätt att tro att hon känns oren vilket lätt skrämmer upp en när man sitter i sadeln! Förmodligen har hon nu totalt tömt sig på energi och är nu ganska trött i kroppen. I kombination med pälsbyte och varmt väder ger en trött häst.

I förrgår var vi ute och fräste på i galoppjobb på stigarna mellan ängarna och då var det minsann INGA problem med energin (inte heller dagen innan då hon tog i som attan på dressyrbanan) ;) Igår vilade hon och idag var hon alltså trötter i kroppen. Hur ska man göra när man vill förklara för sin häst att inte ta ut sig alldeles under brunstperioden?? Det blir så jobbigt för henne efteråt och jag tycker så synd om henne, för hon kämpar ju på så bra ändå.

Men i vilket fall, vi tog ett lugnt pass för att hon inte skulle överanstränga sig. Det var jättefint vårväder idag och Elin var i stallet samtidigt som mig, så hon var så snäll och hjälpte mig att få massa fina bilder på oss när vi tränade :) Här är några:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar