torsdag 20 mars 2014

Vågar inte tro på det....!

Igår onsdag gick Ina mycket bättre, så jag gick och kollade henne i ridhuset där underlaget var mycket bättre än snökaoset utanför. Skritten bra, traven lite stel, men oj vilken skillnad det blivit!

Idag hade jag kvällsfodringen, så jag åkte ut till Ina på kvällen. Jag hade planerat att sitta på henne idag då man känner allra bäst när man sitter i sadeln om minsta ojämnhet finns i takten. Jag satte upp och kände att jag var spänd som en fiol... Det var ju ändå nu jag skulle känna om hon blivit bra eller inte. Så jag tog ett djupt andetag och bad henne börja skritta. Första stegen var lite korta kändes det som, men det var som att hon trodde att det skulle ömma i fötterna, men efter några sekunder började hon trampa på riktigt ordentligt i helt ren takt och helt avslappnat! Mycket nöjd var hon :)! Efter ett par varv i helt ren skritt vände jag lite bakdelsvändningar för att känna om hon trampade ojämnt i dem eftersom det verkligen blir vikt på inner framben i de vändningarna som blir avslöjande- ingen hälta!

Sedan kom det stora testet- en snabbare gångart... Jag bad henne börja trava försiktigt, och jag kunde känna på en gång att hon hade mjuk ren takt! Jag höll nog igen henne ganska mycket för jag var så nervös för att hon skulle börja hacka.... Vi skrittade lite igen och satte sedan åter igång i trav. Denna gången var det som att Ina kände sig mer självsäker och den helt vanliga "Ina-känslan" kom tillbaka med ärligt påskjut och egen motor i ren takt! När jag red henne dagen innan hon fick hovömheten så kändes hon ju lite loj, liksom att hon inte ville trycka på som hon brukar, så det var fantastiskt att få känna hennes egna energi från bakfötterna igen :)! Det gick så pass bra att jag även fattade galopp ett par gånger. Överlycklig häst kan man ju säga, som med glädjeenergi "små-bockade" lite med huvudet varje gång jag klappade om henne på halsen...

Ina gick alltså helt rent vilket är fantastiskt!! Nu har jag definitivt kunnat stryka hovböld från listan och om hon går lika bra och rent idag är hon definitivt helt frisk från hovömheten :)))



1 kommentar:

  1. Åh, håller tummarna!! Jag vill ju se er på söndag på UVFK :-)

    SvaraRadera