torsdag 9 juni 2011

Träning avsuttet = nytt projekt!

Idag har jag och Malin varit till gymmet igen för ett ordentligt kondis- och styrkepass i 1,5 timme.
Riktigt skönt!

Jag håller på att börja sätta upp mål och liknande för min egna avsuttna träning, det blir så mycket lättare med motivationen då :) Jag har ju väldiga problem med många av mina leder, samt mina knän och korsbenet (redo för sjuksängen haha) så jag har kämpat på med min sjukgymnastik i över 1 år nu och har ÄNTLIGEN börjat få mer stadga och stabilitet i lederna tack vare den lågintensiva ledträningen med låga siffror på vikter.

Detta innebär att jag nu kan börja öka på vikterna = öka min muskelmassa utan att alla ben och leder i kroppen säger
"knak knak"...

Inför min flytt så skulle jag köpa en badrumsvåg och hittade en superbra våg som mäter mer än bara vikten. Man matar in sitt kön, ålder samt längd och får fram vikt i kg, fett%, vatten%, muskel%, ben i kg samt kalorier.

Följande är normala värden för kvinnor under 30 år:

  • Fettmassa- 17-25%
  • Vattenmassa- 43-68%
  • Muskelmassa- 35-58%
  • Benmassa- 1.8-3.9 kg
  • Kalorier- 1050-2600 cal

Följande har jag som startvärden (efter en del träning redan):
  • Fettmassa- 22,2%
  • Vattenmasa- 57,5%
  • Muskelmassa- 44,4%
  • Benmassa- 4,5 kg (!!)
  • Kalorier- 1532 cal
Här kan tilläggas att jag är 178 cm lång och är 23 år, vilket matades in i vågen.

Att jag har dessa siffor är helt suveränt, för då kan jag efter fortsatt träning, se om jag minskar i fett% och ökar i muskelmassa :) För muskler väger ju mer än fett = inte säkert att man går ner så mycket i kg fast man tränar sig fit!


Observera att min benmassa är väldigt mycket över det normala. Kanske inte ser så ut, men t.o.m. killar ska ha en lägre benvikt än mig ( 1,6-4,1 kg). Detta innebär att jag på riktigt har stor benstomme och det förklarar varför jag aldrig har brutit några ben trots ett 100-tal avflygningar från hästryggar med dåliga landningar ;)


Så nu är jag supertaggad för att få till ÄNNU bättre siffror och resultat och det kommer bli så mycket roligare med min "supervåg" :D



1 kommentar:

  1. Vad tufft! Var har du hittat den vågen? Spännande att följa sin träning så :)

    SvaraRadera