tisdag 27 mars 2012

En riktig SWB-häst :)

Träning för Nina igår och Ina var fortfarande lite "stoig" (som på hoppningen). Jag tror hon håller på att bli brunstig igen eftersom det är vårkänslor i luften...

Så hon var lite dryg i början och jobbade emot en del i form och böj, men det släppte nästan helt under passets gång. Hon blev mycket mjukare efter att vi gjort några byten bland annat.
Extra mycket SWB-häst igår ;)
  Jag ville göra en "genomkörare" eftersom vi inte hade tränat på 3 veckor (en missad träning pga min vadskada och en missad förra veckan pga att Nina var sjuk) och det behövdes verkligen! Jag har fortfarande lite ont efter att jag flög av i torsdags, speciellt i min vänstra arm. Så när vi gjorde diagonalslutor till vänster som var väldigt jobbigt enligt hästen så var det knappt att jag orkade hålla emot. Så igår var det JAG som fick en vilopaus istället för Ina haha.

Vi jobbade bland annat med galoppöppnor, galoppdiagonalslutor med byten efter, vanliga byten över ridbanan, förvända bågar, travskolor, ökningar, travtakt. Vi testade även att göra ett galoppombyte på vanliga spåret på långsidan vilket hon svarade JÄTTEFINT på :) Så vi gjorde ett till nästa långsida. Duktig häst!

Så vi kämpar på och förhoppningsvis beror frökens sto-humör på brunst + pälsfällning ;) Tur att hon inte blir omöjlig som många andra ston kan bli, det tackar jag för!

2 kommentarer:

  1. Hej
    måste bara få berätta att jag kikar på din blogg med jämna mellanrum, det är helt galet, jag o min kuse ligger strax efter er i vår utbildnings skala...byten sitter inte helt ännu men förvända är stadig o bra, jobbar på takt, stärka ökningar , skolorna mm superkul o läsa din blogg. Kul att höra att trots att vi rider för totalt olika tränare så nöter vi samma saker! vi leker oxå med trampningar för framtida piaff/ passage. Hoppningen har legat nere i höst / vår pga en knäskada hos mig men där ligger vi lite före faktiskt ;-). mvh Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad roligt att vi ligger så lika i utbildningarna, då kan man ju lätt känna igen sig.
      Ja hoppningen satsar vi inget på, den har vi bara med för att Ina ska få en allsidig träning och kompletterande arbete som stärker dressyren (och för att det är kul såklart!). Sen om allt går som det ska kommer vi inte att kunna åka ut på hopptävlingar längre pga att all tid och möda måste gå till dressyrtävlingarna :)

      Lycka till!

      Radera