fredag 25 oktober 2013

Arbetet mot rörligare häst fortsätter

Jag har haft så otroligt mycket i veckan att jag inte haft tid att få skriva av mig i bloggen, men nu så!

Jag har jobbat på med min lilla häst för att hon ska bli mjukare i sidorna och lyssna korrekt på mina hjälper. Hon har nog börjat ta i mer, för hon har känts lite "lat" första delen av ridpassen. Hon kan säkert även ha lite träningsvärk efter att ha börjat använda så mycket nya muskler, för när hon blivit varm i kroppen har hon oftast kommit igång mycket bättre. 

Ikväll hade jag kvällsfodringen och det var så skönt att få åka hem efter jobbet och ta det lite lugnt några timmar innan stallet, då det som sagt varit en tajt vecka med lite sömn. 

Ina var en aning tjockare än normalt i bakbenen än frambenen och jag misstänkte att det var hennes "ler-svullnad". När leran kommer blir hon lättare mer tjock i benen av någon anledning, men hon är absolut inte halt eller dålig, det är bara cirkulationen i benen som är sämre. För att hjälpa igång cirkulationen masserade jag in liniment och sedan lindade bakbenen till ridpassen. Efter passet var benens tjocklek helt återställd igen, tänk vad lite blodcirkulation kan göra 👍

Vi har fått ny ridhusbotten och det är nu så himla ljust och fint där inne 😃!


Ina var lite motsträvig i början och det lite tyngre underlaget gjorde det inte lättare. Jag jobbade henne så lågt och djupt som det gick och efter cirka 15 minuters "kämpande" med att få hästen arbetsvillig så blev hon JÄTTEFIN!! Det gick även bra att flytta rumpan på volt vilket är den "svåra" övning vi gjort på träningen senast. Så riktigt genomriden och glad tjej blev resultatet av dagens jobb!

Min fina stjärna i vinsttäcket #beautifulmare

Imorgon får jag mig en vilodag faktiskt! På söndag har jag tänkt hoppa på morgonen med hjälp av Elin på backen. Vi står ju som reserver till Lurbos hopptävling nu, så vi måste komma i hoppform igen 😁

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar