tisdag 13 maj 2014

Nytt personbästa i LA för mig och Ina!

I söndags tävlade Ina och jag på kvällen i Enköping då det var andra omgången av Division II. Klassen var även denna gång regional LA:3.

Hon har börjat gå så otroligt mycket bättre på tränsbett nu efter vinterträningen vilket är så kul! Jag får rida fram lite längre (dock inte hårdare) än med kandar då det tar längre tid för henne att bli helt mjuk och eftergivande i mun, form och nacke på tränsbett. Min starttid hade flyttats fram cirka 10 minuter utan att jag sett det (de gjorde det nämligen EFTER att fasta startlistan lagts ut), men i detta fallet så gjorde det inte så mycket då jag kunde göra lite fattningar och stämma av i några minuter extra.

Detta var ju samma ridhus vi var till för ett par veckor sedan, och den kortsidan har en stor dörr, fläkt och ögonhöjds-läktare som Ina var skeptisk till sist, så nu var jag mer beredd på det :) Dock kändes hon mer "ridbar i kroppen" nu, lite som att hon kände igen sig att hon varit där tidigare. Det var endast under en del i programmet som jag fick problem, eller ja, som jag fick jobba ihjäl mig nästan för att hon skulle gå fram, inte byta eller bryta av... Det var i mellangaloppen man gör längs långsidan MOT kortsideläktaren. Då passade hon på att spänna till rejält i upptagningen så jag fick sitta och trycka fram henne med heela sitsen för att hon inte skulle tvärnita i stort sett. Sedan rida en snygg båge in i halvt igenom blev ganska svårt samt att även då hålla förvända i bågen över ridbanan då hon hade satt i "fly"-växeln. Men trots cirka 15 tillfällen som det var mm från att hon bytte/bröt av så lyckades jag hålla ihop henne och programdelarna och uppenbarligen lyckades jag maskera svårigheterna bra då vi även där fick jättefina poäng!

Jag var såå nöjd efter programmet då Ina känts jättefin genom (ja nästan) hela programmet! Man vet ju aldrig vad domaren tycker eller sätter för siffror, men Ina hade i alla fall presterat! Jag som fortfarande har ont i ryggen och har tappat så mycket i min sits och egen bärighet + inverkan försökte verkligen tvinga mig att räta på mig så mycket det bara gick! Jag har ju gått från "stabila" 7:or på sitsen till flera 6:or nu på grund av ryggontet, men min ansträngning gjorde tydligen susen då jag fick en efterlängtad 8:a på sitsen denna dag!

Jag visste inte vilken poäng jag och Ina hade fått då jag startade näst sist och valde därför att vara kvar på Collectingring för min mottävlares skull som startade sist. Jag tycker att alla ska få tävla på lika villkor, så om sista hästen inte får någon "kompis" i ridhuset blir det ju orättvist. Hon tackade mig faktiskt efteråt för att jag stannade :) Men i vilket fall, jag hade då inte tillgång till min telefon och kunde inte kolla min poäng. När jag sedan gick ur ridhuset så fick jag höra; "Du ligger 2:a!!". Oj, tänkte jag, då måste det vara hög % för jag visste att många presterat bra. Jo tack, 71,85% hade vi fått!!!

Så, nytt personbästa för mig och Ina i LA:3 och LA generellt, så det var bara att hoppa upp igen och gå in till prisutdelning. Så himla glad!



Jag har ju tyvärr ingen film från tävlingen då jag inte ville "tvinga med" någon så sent på en söndagkväll. Jag kom ju liksom inte hem till stallet igen förrän efter 21! Men därmot kan jag ju då visa (med stolthet) vilka jättefina poäng vi fick på alla programdelarna. Tror jag aldrig fått så bra koeff förr....

















Stolt och glad och nu laddar vi för finalen i LA:4 nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar