söndag 4 maj 2014

Tävlingsrapport x 2

Mm, bakläxa på uppdateringen här verkar det bli... Tyvärr hade jag ingen som kunde följa med varken den 26 april eller 2 maj när vi var och tävlade, så vi har ingen film från dessa starter.

Lördag 26 april var det dags för första omgången av division II-dressyren, och vid det här
laget behövde jag nästan bara blåsa på Inas man en gång så åkte manen ihop som
knoppar av sig självt... Hon var krullhårig med andra ord då hon varit knoppad längre tid
denna vecka än vad hon haft utsläppt kändes det som ;)


Vi startade sist i laget vilket var så skönt eftersom väntetiden blev 0 minuter i stort sett. Lite kompensation för torsdagens långa väntan :) 
Jag har ju inte tävlat Ina på träns sedan ett år tillbaka och vi hade inte hunnit träna något alls på LA:3-programmet, men det var bara att köra! Ina var ganska skeptisk till Lurbos nya "inredning" i ridhuset med en lååång vit banderoll längs hela långsidan, så det krävdes lite övertalning för att genomföra förvända galoppen bland annat mot denna banderoll... Men jag lyckades hålla Ina i skinnet trots spänningarna och vi presterade 64% för en domare som tydligen legat lågt hela dagen, så vi var väldigt nöjda med det! Jag hann precis stoppa in Ina i lådan (läs: transporten) och fick sedan gå till prisutdelning och hämta en ny vit rosett då vi även denna dag blev placerade i hård konkurrens



Fredag 2 maj åkte vi den jättekorta vägen till Tuthammaren (Ärentuna) då Uppsala
Dressyrsällskap anordnade unghästdressyr + MsvC:1. Jag hade fått kämpa en del med
Ina dagarna innan denna tävling då hon fått för sig att bland annat inte gå igenom ett hörn
i hemmaridhuset utan att totalt spänna sig och vägrade då att slappna av och böja igenom
kroppen... Jag säger bara; STON!! Två dagars kamp mot en spänd och jobbig häst gav
dock resultat, då hon var jättefin på framridning och vi genomförde ett bra program på banan. 64% belönades vi med (vilket är fullt godkänt!!) och hamnade tyvärr denna gång första utanför placering, men jag var ändå extremt nöjd med det vi presterade! Det blev dessutom lite stressigt, för när jag anmälde mig i sekretariatet så sa de att tävlingen låg 5 minuter efter, så min starttid 18:03 var nu istället 18:08. Dock när jag klockan 18:01 tog tyglarna och skulle galoppera lite på slutet på framridningen innan jag skulle gå till ridhuset så fick jag höra att jag på en gång skulle till ridhuset.... Tydligen låg de 5 minuter efter, men bara till ekipaget INNAN mig.... Lite retligt, men shit happens, bara att köra på och göra sitt bästa!




Denna gång var det inget snack "resultatmässigt" om att vi var nära, för vi hade 64% och den över oss hade 66%. Men det är ändå så roligt att vi är så stabila i MsvC-resultat nu :)



Det var också extra roligt denna start då domaren efter att vi hälsat och var på väg ut från banan ropade fram till oss att; "Det var en FANTASTISK fin färgmatchning ni har!!". Ina och jag har ju vår rosa dresscode på tävling och jag kan ju tillägga att domaren själv hade en scarf i samma färg som min rosa kavaj ;) Härligt med så glada domare som kan ge personliga kommentarer på det viset :)!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar