fredag 16 maj 2014

Tandläkare

I måndags var vi ett stort gäng i stallet som tog ut denjätteduktiga veterinären och hästtandläkaren Ove från Ultuna. Inas mun skulle gås igenom eftersom hon förra året hade haft några små hakar som behövde fixas. 

Tänderna var jättefina så hon behövde inte ens raspas (!). Hon hade dock en liten liten "reva" i vändterkinden som tydligen kom från nosgrimman. Jag använder ju olikanosgrimmor på Ina, men tydligen måste jag variera ÄNNU mer för att det ska minimera tryckrisken mer. Så ibland kommer jag ta bort snokremmen från tränsen och även flytta upp/ned nosgrimmorna för variation av rem-placering. Kan tillägga att jag är strängt EMOT att spänna nosgrimmor hårt, så det är absolut inte något sådant som har varit fel, utan tydligen är problemet vanligt utan att det upptäcks. 
Sedan hade Ina en aning tjockare bit på högerkinden. Förmodligen kommer det av när hon biter tag i kandaret och pressar emot för att komma undan... Så för att minska det upptagna utrymmet i munnen ska jag byta stång. Från en tjockare 11,5 mm med tungfrihet till en smalare 13 mm utan tungfrihet. Jag fick lära mig att med tungfrihet kan inte tungan lyfta upp bettet utan det tyngs då ner på tänderna istället. Och att stången bör vara 1,5 cm längre än bridongen visste jag faktiskt inte, så nu har man minsann lärt sig nya saker!


Det var så himla bra att få bett-tips av en superduktig hästtandläkare :D! Och även få bekräftat att munnen mår bra och att jag gör rätt :)

Och SJÄLVKLART passade jag på att klippa Inas öronhår när hon var sederad ;) Men någon blev plötsligt VÄLDIGT pigg när saxen kom fram.... Så det blev bara det ytliga, men ändå bättre!


Trött liten tjej. Matte fick bli "huvud-hållare"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar