torsdag 8 maj 2014

Två "gymnastikdagar"

Japp, nu ska jag börja komma igång igen med "vardags-skrivandet"!

I onsdags så fick Ina gå ett pass där jag försökte ha henne hela tiden från början till slut i låg, djup och lång form. Jag tycker det är viktigt att man kommer ihåg dessa pass då hästen får mycket enklare att röra sig genom kroppen än när den går i högre tävlingsform. Rider man bara i tävlingsform hela tiden får man till slut en stel pinne att jobba med...

Hon jobbade på mycket bra med undantaget att hon återigen håller fast vid sin fixidé om att hörnet med sockerbitarna är det värsta som finns och att hon ABSOLUT inte kan ställa åt höger genom det hörnet i högervarvet, utan hon ska spänna till och nästan kasta sig. Hon laddar liksom 10 meter innan. Vänster varv? Inga problem... För att försöka få henne att sluta med de här dumheterna försökte jag få henne att tänka på annat, då detta egentligen inte ska vara ett problem, men ibland är hon så envis och har ett minne som en elefant, så jag började rida snett igenom-snett igenom så det blev ett kryss över ridbanan, och vid X fick hon göra ett galoppombyte. Tack vare denna övning fick hon tänka till och hon älskar ju att träna byten, så poff så hade hon glömt hörnet ;) Ibland är t.o.m. en människohjärna smartare än en hästs minne x)

I övrigt jobbade hon som sagt på jättebra och var mycket mjuk, lyhörd och arbetsvillig! Här är lite från sista avtravningen. Jag tycker även att hon ser mjuk och spänstig ut i kroppen, inte bara att hon känns som det:



Idag torsdag passade jag på att gymnastikhoppa med fröken. Torsdagar är en av våra hoppdagar i mitt stall, så då får man passa på :) Amanda och Teo hade hoppat precis innan mig, så jag kunde ta över hennes övning (fick sänka hindren lite dock haha).

Ina kändes jättebra från början till slut och vi hoppade kryss- 16,5m - parallelloxer - 16,5m - kryss och jag höll 5 korta språng hela tiden på detta avstånd. Hon hade kunnat gå på 4 längre språng också, men jag jobbar ju för att hon inte ska rusa, bli flack och flängig, så då är det bättre att hon får jobba ihop sig lite mer istället. Jag höjde upp oxern till 90 cm efter ett tag och vi rullade på bra även då! Jag gjorde även en övning som hon fick tänka i + lägga in byten: Hoppa kryss i vänster varv, svänger som en båge runt oxern och gör ett högerbyte vid meddellinjen, svänger tillbaka runt oxern och gör ett vänsterbyte innan vi rakställer och rider mot det andra krysset. Två rena fina byten och lugn häst mot hindren, A+!

På mitt Instagram-konto finns kort film från hoppningen. Jag är ganska aktiv på Instagram, så om man vill följa mig där så är det @EmilieOnina man ska gå in på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar