söndag 3 april 2011

Kost- & träningsschema

Träningsupplägg och foderstat till Ina i all ära.
Men nu har jag lagt upp en ny strategi till min egna träning avsuttet från hästryggen och min egna "fodertat" :) Detta för att jag lättare ska få en överblick om min träning och hålla motivationen uppe för att genomföra allt.

Vad jag äter exakt behöver jag inte gå in på, men min kost består mestadels av:

  • Proteiner i form av kött, fisk, ägg, mjölk osv.
  • Kolhydrater (minst av på tallriken) av fullkornstyp, t.ex. fullkornsbröd, fullkornspasta m.m.
  • MYCKET grönsaker och bönor till maten
  • Som mellanmål blir det äpplen med kanel, apelsinklyftor, blodgrape m.m.
 Denna kost i kombo med daglig träning gör att jag mår väldigt bra både fysiskt och psykiskt!

Jag behöver inte köra värsta stenhårda passen, det räcker med lite kondition eller styrka varje dag så ger det jättebra effekt för kroppen :)

Under senaste 8 åren (sedan jag var 15 år) har jag inte kunnat jogga eller springa som konditionsträning på grund av att min vänstra fotled på något sätt hakar upp sig vilket ger hög smärta.
Men nu har jag tydligen kommit så långt i min sjukgymnastträning (som ska hjälpa mina dåliga leder) att jag knappt längre känner av det onda i fotleden = jag kan springa igen! Jag är helt tejpad i fotleden samt har mina knästöd och tejpade knäskålar så de ligger i korrekt position för att undvika snebelastning... Så nu är jag jätteglad att jag har fått börja springa igen!
Varje gång jag ska till stallet nu så springar jag dit och sedan hem när jag är klar. Perfekt daglig konditionsträning på lättare nivå. Skulle jag öka för tidigt finns risken att lederna tar för mycket stryk och jag blir skadad igen...

Så här ser vecka 13s träningsschema ut:

  • Måndag- Jogging + armar + mage
  • Tisdag- Jogging + gym (hela kroppen)
  • Onsdag- Jogging + rygg + mage
  • Torsdag- Jogging
  • Fredag- Jogging + gym (hela kroppen)
  • Lördag- Jogging + rygg + mage
  • Söndag- Jogging + armar + mage
 Så, nu ska jag sluta skriva och ta mig till gymmet istället! Perfekt avslut på söndagen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar