fredag 15 april 2011

Svar på frågor

Först vill jag bara säga ett JÄTTETACK till alla gulliga människor som både via bloggen och "in person" har stöttat mig med en snäll kommentar efter Inas skada.
Man mår verkligen bättre av att höra att folk verkligen bryr sig och hoppas på att Ina ska bli bra igen!

Det är en hel del som har frågat kring vad som hänt, vad som händer nu osv. så jag tänkte passa på att svara på frågorna så gott jag kan.

Denna fråga kom häromdagen:

Q med ridtravare i fokus frågade: 


" Har varit inne hos dig och kikat tidigare men aldrig kommenterat tror jag.Trevlig blogg du har =)


Men!


Oj!Det var ingen liten sårskada hon dragit på sig.:O


Hur ser prognosen ut?


mvh/Q "

Svar:

Vad som orsakade skadan:

I torsdags (7 april) blåste det superstorm ute hela dagen, och tydligen så hade hästarna i hagarna sprungit som tokar.
När Ina kom in upptäckte jag hennes jättestora köttsår på insidan av högra bakbenet.
Förmodligen har hon sprungit in i något, typ en sten, träd och skrapat upp sig så pass rejält att blodet sprutade rätt ut (gått igenom en blodådra).

Jag började med att ringa ambulatoriska som tog 2,5 timme (!!) på sig innan de kom ut. Det enda de gjorde var att tvätta en gång med en koksaltlösningsvadd och sen tog på bandaget, eller ja, det var jag som fick ta på bandaget...

Sen åkte jag iaf in till Ultuna (som gudskelov ligger jättenära oss) vid 18-tiden och jag åkte inte hem igen förrän tolv på natten...
På Ultuna undersöktes Ina genom att bl.a. röntgas (ingen skada på ben eller senor!), fick stelkrampsspruta, lugnande och bedövning i benet så de kunde "gräva" ut all smuts och blodrester som var koagulerat.
Kirurgen som hade hand om Ina (som var superbra!) tryckte även in ett sorts långsmalt band in under huden där det var en flik hängande. Detta skulle dra åt sig smutsen över natten.
Sedan lidade de på ett gigantiskt bandage på såret och min lill-tjej fick vara kvar på Ultuna ända till måndag e.m (4,5 dagar).
Under helgen fick hon antibiotika, de kollade efter eventuella svullnader, komplikationer, rengjorde såret igen m.m.

Inas tillfrisknande:

Från i måndags och i 7 dagar framåt ska Ina ha boxvila med sitt jättebandage kvar hela tiden. Men eftersom jag känner min häst så väl, så vet jag att hon aldrig skulle stå still och vara lugn ensam i stallet i sin box, så jag har gjort en halv sjukhage till henne istället.
Där står hon om dagarna med halm och hö att äta + kompisar i hagarna runtomkring sig. Hon sköter detta mycket bra!
Hon slipper medicinering.

Ina får även gå 10 minuter om dagen på promenad, vilket vi gör precis innan hon ska in på e.m. och äta.

På söndag kommer jag att ta av bandaget, tvätta rent med koksaltlösning och sedan ta på ett typ likadant bandage igen som hon ska ha på sig nästna en vecka.

Beroende på hur lång tid det tar för såret att läka, kommer hon i takt med läkningen att övergå mer och mer till "vardagen" igen med vanlig hage och vanlig träning.

När såret väl är läkt kommer inget att vara "trasigt" och extra skört som vid en läkt senskada till exempel.
Så förhoppningsvis kommer Ina snart vara tillbaka i sin ordinarie träning igen, vilket vi BÅDA längtar efter!

Men det är tur att hon sköter sig så oerhört bra trots att hon måste stå och vara uttråkad om dagarna :)


1 kommentar:

  1. Men stackars krake, vilket otäckt sår =(
    Jag brukar titta in här då och då men hade inte varit in på ett bra tag märkte jag nu, blev helt förskräckt. Stackars fina Ina. Hoppas allt forstätter gå bra med tillfrsiknandet! Morötter och tillfriskningsgnägg till er båda!

    SvaraRadera