fredag 27 april 2012

Andra bandagebytet- högerbenet läkt!

Igår bytte jag Inas bandage för andra gången och nu hade det hänt grejer!

Högerbenet där hon rivit upp hela yttre kronranden hade läkt helt och hållet nu :) Inget sår längre, bara rosa fin hud med lite små varskorpor bredvid. Den revan + övriga småsår på högerbak var så fina nu att hon slipper ha bandage på det benet!
Kolla sån fin rosa hud det tittade fram :)

Vänsterbenet är där den stora skadan sitter, största såret och senskadan. Det är svårt att få en bra bild på hur djupt såret faktiskt är, det ser så platt ut på de bilder jag tagit... Men tänk er att någon har tagit en glasskopa och gröpt ur framsidan av kotan, så jäkla djupt är det.
För varje gång jag ser såret ser det ut som att det blir djupare för varje gång, men det är ju för att det håller på att växa och bildas nytt kött och hud ovanpå musklerna, senan och benet. Så igår såg det ut som en skål. Ganska mycket var, men mycket satt fast i sorbact-kompressen, så den hade suttit kvar bra -> bra betyg på min bandagering ;) Jag torkade bort det mesta av varen i och runt såret med lite ljummet vatten och bomull bara, sen lite mer LPH-kräm och på med ett nytt lager bandage. Snäll häst som stod stilla när jag petade in krämen (med desinfenserade engångshandskar så klart).

"Glasskope-såret", (det vita är LPH-kräm)

Bara 1 bandage nu!

I eftermiddag kommer Becca (och förhoppningsvis Malin) och hämtar mig på jobbet. Vi ska åka en liten weekend-tripp ner till Halland och bland annat spana in hästutbudet i Ullared ;) Vi får alltid kämpa för att lyckas träffas då alla har sina schemana och tider, så det ska bli askul med en hel helg att få komma bort och göra lite andra saker än vardagslunket! Sandra tar hand om Ina medan jag är borta.


Kanske bloggar om lite häst- och ridprylar jag hittar där. Någon som vill se bilder på utbudet?

1 kommentar: