söndag 8 juli 2012

En tanke om skönhetsidealet

Jag har funderat en del på skönhetsidealet för tjejer. Om man ska klassas som perfekt i andra tjejers ögon ska man inte ha mycket fett på kroppen... Vart är det snyggt och hälsosamt? Själv älskar jag känslan av att vara i bra form, men det är inte desamma. Bra form är god kondition, välmusklad, frisk och pigg.

Skrev detta på min fb nyss angående reklamer som visar ideal:

Klädreklamer riktade till kvinnor (HM, Gina..) är tjejerna modell-pinnsmala. Klädreklamer riktade till män (Dressman) är tjejerna lite "kurvigare". Om män tycker bättre om normala kvinnliga former, varför är idealet för tjejer att vara översmal??


Någon som håller med eller har en annan åsikt? Smalhetsideal finns ju även i hästvärlden, tyvärr!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med till fullo. Det skapar inte bara dåligt mående psykiskt utan även fysiskt att vara sådär smal. Jag undrar var det kommer ifrån. Det vackra i att se skelettet menar jag.

    SvaraRadera