lördag 7 juli 2012

Pratat med min veterinär

Igår blev Ina verkad och skodd för första gången sen olyckan. Såret och skadan sitter ju på framsidan av kotan = inget bra ställe för hovslagaren... Dock har hennes hovar sett jättefina ut hela tiden och hon har tydligen finslipat de själv, för verkning behövdes bara på framhovarna. Vi skodde också endast fram just för att hon skulle få skor igen, men utan att trycka på såret. Snabbt och smärtfritt!

Jag ringde även till Ultuna på dagen och på e.m. ringde en veterinär upp mig. Jag ville nämligen få råd om hur jag skulle göra med Inas bandage. Det har ju känts som att det stått still med läkningen av såret nu några veckor. Det är cirka 3x5 cm stort med lite utstickande svallkött. Tydligen så kan svallköttet sakta ner läkningen, så i veckan ska jag ta ut en veterinär som ska komma till stallet och skära lite i såret igen.

Jag frågade även det här om jag fortfarande skulle ha bandage då jag tycker båda alternativen har för- och nackdelar. Med bandage- inget svullet ben, men såret kan inte torka. Utan bandage- Svullet ben, men såret kan torka. Dock fick jag veta att utan bandaget skulle det vara större risk för mer ärrbildning som leder till att hon får trängre hud just över såret. Och framsidan av kotan är inget bra ställe att få trång hud på... Är såret instängt i ett bandage så läker det tydligen bäst och huden blir mest rörlig sedan när det är läkt. Så det var ju ett enkelt val, men ändå skönt att få svar på de funderingar jag haft. Jag är ju ingen sårexpert (dock numera ofrivillig bandageringsexpert....) så hur ska jag veta att jag gör allt rätt liksom?

Nu ska jag till fröken och fixa iordning till henne och utfodra lite lunch :) Sen blir det en tripp till Boländerna för direse ärenden. Älskar helger när man kan få göra lite vad man vill!!

Världens finaste pink princess!

1 kommentar:

  1. Tycker så synd om dig och Ina! Har du ingen annan häst att rida på så länge? Kan tänka att det blir abstinensbesvär :)

    SvaraRadera