tisdag 24 juli 2012

Spontan-skärning

I e.m när jag var till stallet var 2 Ultuna-veterinärer där. När de var klara med sin patient så frågade jag lite försynt om de hade möjlighet att kolla på Inas sår (hade precis tagit bort bandaget) om det var på väg att bli "ultraljuds-klart". Det gjorde de så gärna och som det syns på bilden så är det ju fina vita kanter (hud). Det hade dock hunnit bli lite mer svallkött (bula på såret) så de passade på att skära bort lite när de ändå var där. Så himla praktiskt! Det rinner ju en del blod efter att man har skurit i såret, så de la bara på ett enkelt tryckbandage tillfälligt, så bytte jag till ett ordentligt bandage 20 minuter sendare då det inte blödde så mycket längre (se bild).

Dessutom så sa dessa veterinärer att eftersom det var sträcksenan det handlar om så borde inte ens en ultraljudsbild behövas för att "friskförklara" henne då den läker av sig självt väldigt bra. Hon har ju typ stått still i 3,5 månader nu, så förmodligen är den självläkt. Så jag ska ringa till mina veterinärer och höra vad de tycker. Skönt oavsett att få lite mer dökött bortskuret så det fortsätter läka som det ska!

Man får inte vara känslig när man tittar på bortskärning av svallkött då det är mycket blod. Till och med jag som är härdad tycker det är lite obehagligt... Någon som fått se det någon gång?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar