onsdag 2 maj 2012

Första ridpasset sen 12 april...

Igår red jag för första gången sedan 12 april, alltså 2 dagar innan olyckan med Ina. Självklart var det inte Ina jag red på eftersom hon fortfarande är skadad.

Den sötishäst jag red på är en 6-årig sent tagen oldenburgarkorsning vid namn Vildmandsgaards Cheval Rosock, alias "Roffe" eller "Rolf". Roffe ägs av Ulrika Hoffner och de har boxen bredvid Ina :)
Som jag skrev så är Roffe sent utbildad. Jag tror hans utbildning började på riktigt när han var 5 år gammal och Ullis har gjort ett jättebra jobb med honom då han utvecklats så mycket det senaste året!

Igår när jag red honom för första gången försökte jag hitta knapparna. Det kändes som att jag fick en bra uppfattning om honom! Han är mycket trevlig och arbetsvillig. Hans största problem är nog att han är FÖR arbetsvillig och trycker på alldeles för mycket bakifrån, mycket mer än han orkar bära upp när det tillkommer halvhalter. Detta gör att han inte orkar bära sig kvar och blir lite lack när man ber honom dämpa trycket och samla sig mer istället. Detta märks av under halvhalter men framförallt i övergångarna till skritt och halt. Sedan att stå stilla var ingen favorit, utan det får nog smälta in i huvudet på honom den tid det tar. Någon gång kommer han nog komma på att det är helt ok att stå stilla några sekunder ;)



Roffe var som sagt en mycket trevligt kille att jobba med och det är tänkt att vi ska rida några dressyrstarter då han behöver komma ut och få erfarenhet. Ullis tävlar själv hoppning men vill gärna att Roffe ska komma ut på dressyrbanan också. Vi är anmälda till Jump Clubs LB:3a den 12 maj. Jag hade helst sett att få börja med att starta LC och lägre LB till en början eftersom han inte är helt stadig i övergångarna och det är många detaljer som behöver slipas på. Men på grund av den TOTALBRIST på tävlingar, framförallt på LC-LB-klasser (finns 1 st i Uppland under hela terminen (!!) och den går samtidigt som en hopptävling Ullis ska rida), så då får vi ta det som finns helt enkelt och göra det bästa utav det. LB:3 innehåller ju inte speciellt svåra grejer, det är mest att domaren har lite högre krav.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar