lördag 12 maj 2012

Tävlingsdebut m Roffe!

Idag var det då debut för Roffe på dressyrbanan och vi rullade från stallet mot Jump Club kl 06.50= lite trafik.

Väl framme satt det ett rep till infarten av parkeringen. En person åkte upp till Sylve för att kolla om vi kunde stå på ängen eller om den var för blöt efter all regnmängd. Svaret blev att vi skulle stå på ängen så vi körde in där. Efter bara 2m kände jag hur bilen fick jobba hårt och slirade sig fram. "det här kommer aldrig gå vägen" sa jag till Ullis och jag började vända efter ca 50m. Det hjälpte inte, hann knappt svänga klart förrän vi satt helt fast.... Jag gjorde några tappra försök att komma loss men icke. Det var så jäkla blött!! Hur hade de tänkt det här?? Vi, en till transport och en personbil fastnade samtidigt. Planen blev så att vi gick biten till sekretariatet och visade Roffes pass, sen tillbaka, lasta ur Roffe och sen skulle jag försöka ta mig loss. Min duktiga bil jobbade på och vi tog oss ut från ängen och fick köra till grusplanen närmare anläggningen. De andra som fastnat fick bli utdragna av en traktor.... Och bilen sen då. Av allt slirande i lera och väta såg den FÖRFÄLIG UT, heelt täckt m lera och gräs! Usch och blä! Det blev vattenslangen sen väl hemma + ett besök på Preems biltvätt så nu blänker den igen :). Hade dock kunnat tycka att vi hade kunnat fått mer än ett "hoppsan, ja det där gick ju inte så bra" från Jump Club.... Men strunt samma!


Pust, nu var vi på plats och tagga om mot ridning istället! Lite bängel-häst på marken och lite smådryg på framridningen kombinerat med att "fint" hästfolk inte bryr sig om ridhusregler på framridningen, typ som att hålla till höger och att inte skritta på spåret ivägen för andra som travar eller galopperar... Planen var att jag skulle försöka visa upp honom så stadigt som det gick, stå still i halterna utan perfekt form och liksom "smeka medhårs" så han inte blir upprörd och börjar protestera. Jag var lite tveksam till hur det skulle gå, men kl 9 red vi in på banan. Roffe som ALDRIG sett dressyrstaket rörde inte en min och försökte aldrig hoppa dem, puh! Han var lugn och mycket mer lyhörd och samarbetsvillig än vad jag hade trott han skulle vara! Vi lyckades visa upp programmet rättså prydligt utan stora missar. 2 av 3 halter blev inte de bästa men i övrigt mycket duktig! Både Ullis och jag var helt överlyckliga efteråt :D! Duktiga Roffe!!
Nu hade vi nått vårt mål och hoppades nu på en poäng över 50%, så vi blev det ju inte mindre glada när vi hörde poängen; 60% i debuten!!!!


Vi låg på placering länge och hamnade till sist på 5:e-plats med 3 placerade vilket var MER än godkänt bland många fina hästar! De som blev placerade hade alla 63% så det var ju INTE stor marginal till lilla Rolfs resultat :) han är ju 6 år men man glömmer lätt att han bara är 4-5 år i utb.ålder då han bara är riden i ett år!

Film med poäng :)

1 kommentar: