torsdag 27 juni 2013

Programridning MsvB:1

Då var det klart! Inas första "start" i MsvB :) Som jag skrivit tidigare genomförde vi detta ENBART för att få testa på att genomföra ett MsvB-program och för att se om Ina skulle förstå att hon ska byta även på tävling och inte bara hemma i sitt trygga ridhus ;) Only training alltså!

Blev ganska lång framridning, ca 50 min, vilket behövdes. Ina har ju som sagt gått i gräshage hela dagarna och blivit motionerad genom uteritter och kondispass, så egentligen är hon redan inne i sin "semester" och är inte i samma trim som under tävlingssäsongen. Därför satte jag mindre krav på hennes form med ca 1 dm längre tyglar än normalt vid tävlingsridning. Detta gjorde dock att damen kunde vara lite "friare" på både gott och ont haha. Det "onda" var att hon grejade lite mer med munnen och formen samt kunde ta kontrollen lite mer. Men som sagt, bara träning, struntade helt i de få tillfällen hon struttade till ;)

Generellt fin ändå! Har inte hunnit kolla igenom protokollet, men vi hade iaf flera riktigt bra poäng på vissa delar, men som blev neddragna i och med nåt strul i övrigt. Så det kändes jättekul verkligen att det till och med finns MsvB-kvalitéer även med gräsmage och smågalen häst ;)

Och bytena då? Gjorde hon de på banan? Jajamän!! Sån duktig tös!! Det första bytet var helt rent! Övriga tre bytte hon lite efter i bak,en jag är så extremt nöjd ändå! Fortfarande i januari, februari när vi tränade byten sist så hände det titt som tätt att hon inte fick till vä-hö-bytet alls utan bara studsade med ben som var förvirrade. Att hon nu genomför alla fyra byten på banan uran "studs" och krångligheter efter att ha tränat byten kort två dagar innan idag är ju helt otroligt! Hon är så klok min lilla häst och det känns så skönt att jag får bekräftat att jag faktiskt gör något rätt med Inas utveckling ;)

Så NU har Ina semester från banan ända till 21 juli. Det förtjänar hon!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar