onsdag 26 juni 2013

Sista rycket...

Igår tog jag och Ina ett ordentligt dressyrpass i ridhuset. Det kändes märkligt att rida där inne igen eftersom vi hållit oss utomhus ända sedan april/maj i stort sett :) Men igår så gassade solen nåt så väldigt (25 grader i skuggan) så det var väldigt skönt att träna ostört i ridhuset utan solgass och insektsbett. Dessutom behövde jag en större yta att träna på.

Kortare framridning än normalt eftersom hästarna redan är varma i kroppen av temperaturen. Så istället för att köra slut på Ina under uppvärmingen joggar vi lite lätt i alla gångarter cirka 5 minuter. Ina kändes ganska fin från början. Om sommaren när hon går ute mycket och äter massa gräs blir hon ofta lite segare och inte lika "flashig" i början av passet, men hon kändes faktiskt rätt taktmässig redan från början.

Jag ängnade hela passet till att träna byten. Hon har ju inte tränat byten sedan februari utan endast fått jobba förvänd för att den skulle sitta perfekt under Division II och alla kvalförsök. Dock har jag en duktig och smart häst som kom ihåg jättebra vad galoppombyten var ;) Hon har ju fått träna det i så många omgångar nu, så många poletter har hunnit falla ned :) Hon gjorde väldgit många byten riktigt bra! Det "enkla" varvet höger till vänster känns hon fantastiskt fin i, i stort sett befäst! Helt balanserad, kastar eller lutar sig inte alls och byter på hjälpen. Däremot är ju vänster till höger lite svårare och hon ville gärna luta sig mot nya bytessidan och byta innan min byteshjälp. Men det här var ju första riktiga träningspasset med byten igen sedan 4 månader tillbaka och hon bytte oftast rent ändå i svåra varvet, men väldigt "luftigt" haha ;) En gång höll jag på att flyga ur sadeln totalt för hon var tvungen att sträcka ut heeela kroppen åt alla håll i bytet.


Vi ska ju rida MsvB:1 imorgon på UPK då det är programridning. Jag ser det som ett jättebra tillfälle att få ett MsvB-program på papper och att få rida igenom det för domare. Men eftersom vi knappt hunnit komma igång med MsvB-träningen så har jag NOLL krav, bara träning precis som en programridning är till för. Men det jag menar är att om alla 4 byten går helt åt skogen så har vi i vilket fall fått testa på att genomföra dem i lite mer tävlingsmässiga former. Och om vi skulle sätta något riktigt bra är det ju kalas!

Bästa citatet ever!!
Det är alltid det mest optimala att hinna starta en gång i en ny svårare klass om man tänkt att gå upp dit till nästa termin. Då har man avslutat med att få ett protokoll i handen som man kan ha nytta av under sommarens träning inför augusti då "allvaret" startar :)

1 kommentar:

  1. Det ska bli spännande att få följa er i höst igen! /Anja

    SvaraRadera