onsdag 22 augusti 2012

Re-union med Lola :)

Idag ska jag återigen sitta upp i sadeln på finaste Lola, eller "Fröken Fux" som blev hennes täcknamn under våra tävlingsår tillsammans.

Jag ska nämligen vara inhoppare i UPK:s division III-lag i dressyr och just nu ser det ut som att de behöver mig i varje omgång, kul! Jag har ju lite tävlingsabstinens eftersom Ina varit skadad, så jag anmälde mig på en gång som "frivillig" som reserv att hoppa in på en lektionshäst.


För er som inte vet vem Lola är så är hon ett jättefint fux-sto som jobbar på UPK som lektionshäst. Hon är född 1998 och är e Partisan II-Ganesco, alltså halvbror med Kalle. Hon är cirka 165 cm, men av den maffigare typen av häst vilket är jättecoolt! Ibland ser det nästan ut som att hon har en hingsthals :)

Lola och jag tränade och tävlade tillsammans från början av 2009- slutet av 2010. Vi började ganska högt tillsammans då hon redan var utbildad och tävlad i en del LA-klasser sedan tidigare. Så division II red vi vår första termin tillsammans och under året jobbade vi oss tillssammans upp till MsvB och red division I både 2009 och 2010. Även om vi inte fick de högsta procenten och bytena inte alltid blev rena så var det ändå en cool känsla att vi var det enda lektionsekipaget som deltog i division I och att vi tagit oss dit tillsammans.

Lolas personlighet kan man beskriva som att hon har väldigt mycket arbets- och kämparvilja, men är samtidigt ett "fuxsto" ;) Stort hjärta av guld har hon och hon är mååångas favorithäst på UPK :)

Idag efter jobbet ska jag åka till UPK och trimma lite. Kommer kännas såå konstigt, både för att Lola inte är i samma tävlingstrim som när jag slutade träna henne, men också såklart att jag är så otroligt otränad i mina ridmuskler! Och på Lolisen behöver man jobba mycket aktivt med alla muskler i hela kroppen då hon är mycket häst att rida. Så det kommer nog blir "hej träningsvärk!"









2 kommentarer:

  1. Förstå mig rätt - jag måste bara undra vad nöjet är att två år tidigare rida MSV:B på hästen och sedan ställa upp och rida LB:2? Jag vet att hästen är ridskolehäst etc men iaf? Utmaningen för dig borde väl isf vara att meritera ngn av de mindre erfarna ridskolehästarna istället? Det känns lite rosett-jakt?

    Div III för mig är den lättaste serien och till för gröna ekipage som kanske är mer i början på sin karriär. Sedan är väl målet att utvecklas för att sedan ta steget upp i högre klasser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kan förstå din tanke :) Då ska jag försöka förklara hur det ligger till.

      Division III är inget jag "satsar" för. Enda anledningen till att jag är med är pga att jag sa till Gabbi att jag gärna var med som reserv om det skulle vara folk borta i olika omgångar- vilket också blev fallet. Varför jag ville vara med är för att jag saknar tävlandet så sjukt mkt (och att träna ockås såklart) efter att knappt suttit på en häst på 4 månader. Då spelar det ingen roll vilken klass man får tävla.

      Sedan har jag inte ridit på Lola sedan 2010, alltså 2 år sen. Ingen har heller "hållit henne i trim" utan hon har jobbat på som lektionshäst. Då kan nog du också förstå att hon INTE är i någon msv-trim, speciellt inte efter sommaren ;)

      Lola är en väldigt svårriden häst om man ska rida "ordentligt" och det tog ungefär ett år innan jag hittade rätt knappar på henne. När jag tävlade henne i Msv red jag alltid på kandar, vilket hon går allra bäst på eftersom hon är så mkt häst att rida. Nu rider jag på träns och då kräver det ungefär dubbelt så mycket av mig som ryttare för att orka hålla ihop henne, speciellt nu när hon är så otrimmad!

      Så rosettplock?? Nja, skulle inte tro det. Det blir nog inga rosetter här, men jag hoppas ändå att jag kan ge en ok % till mitt lag jag rider för. Jag hinner sitta på Lola cirka 3 gånger innan tävlingen, så jag hinner absolut inte få tillbaka henne i sin gamla form igen. Jag skulle heller inte ha tiden till att jobba på samma sätt som förr med en lektionshäst, eftersom jag nu har Ina och ett heltidsjobb.

      Jag satsar definitivt mot högre divisioner och klasser- med min egna häst som nu äntligen får komma igång igen. Men det kommer ändå ta några månader innan hon är tävlingsredo, så varför inte "skoj-tävla" lite under tiden och samtidigt hjälpa min klubb att få ett fullt lag till start i divisionen?

      Radera