fredag 17 augusti 2012

Tankar kring domarbedömning

Just nu pågår det årliga dressyr-meetinget på Ericsberg i Katrineholm där bland annat Lag-SM ingår. Det är jätteroligt och intressant att sitta och följa starterna i realtid via Equipe, för då får man också se vad alla domare ger för poäng på varje moment. Förutom att se vad de får för poäng är det också rätt intressant tycker jag att det ibland blir så oerhört olika poäng satta om det är flera domare som dömer samma klass.

Några jag sett idag fick till exempel av en domare på en ryggning en 6:a, medan hon fick en 8:a av en annan domare. På en ökad skritt fick ett ekipage en 7:a av en domare medan en annan gav en 9:a. Den största diffen jag sett idag hittills är ändå på byten i vart tredje, fem stycken. Se själv vad domarna satte för poäng:


Man får ju även se vilken % ekipaget ligger på just nu i realtid under rittens gång, och en ryttare låg efter halva programmet på 61% för en domare och 69% av en annan. Det tycker jag är väldigt stor skillnad! Det ena en ej godkänd ritt medan det andra hade gett ledning.... Jag vet att de tar fram medelprocenten för att det ska bli en så jämn bedömning som möjligt och att domarna är utplacerade på olika ställen för att se olika saker, men ändå...

Jag vet, dressyr är verkligen en bedömningssport med stort B, det har jag blivit varse om ett x antal gånger. Men alla domare som dömer dessa klasser (i detta fallet MsvA:1) är högt utbildade och jag tycker i vilket fall att det är en JÄTTESTOR skillnad på en 4:a och en 8:a...

Jag har hittills aldrig tävlat i en klass med fler än en domare (tror det börjar vid MsvB:5? Rätta mig gärna), så jag har aldrig själv fått respons från tre domare som dömt samma ritt. Men jag börjar fundera lite hur några av mina resultat skulle ha sett ut om det hade varit en annan domare som dömde just den dagen. Kanske skulle jag vunnit istället för att hamnat första utanför placering, kanske skulle jag inte ha klarat kvalgränsen istället för att få 64% och klara den rejält?

Är det någon som vet om man startar en klass där 3 domare dömer, får man alla 3 protokollen med poäng och text efteråt? I sådana fall skulle det vara väldigt intressant att läsa feedbacken på protokollen när det var så olika satt poäng!

Efter en seger på 67%. 
-Skulle det kanske egentligen ha blivit 63% eller kanske 70%?


5 kommentarer:

  1. Ja, man får alla protokollen.

    SvaraRadera
  2. Hej, instämmer verkligen! Man får protokoll från alla olika domare och resultat från varje, sen får man ett total resultat också. Men om set är sp att det skiljer med än en viss procent (vet ej vilken) mellan två olika protokoll så måste de egentligen sätta sig med tillsammans och diskutera varför de dömde ekipaget så pass olika. Bedömningssport sim sagt.. ;) / Tove Eriksson

    SvaraRadera
  3. Ja, man får alla protokollen efteråt. Men det är inte okej att poängen skiljer från en 4 till en 8. Det kan ju iofs vara så att en domare suttit och sett bytena framifrån och då sett att ekipaget svajat väldigt medan en annan sett från sidan. Men är bytena rena och kommer med rätt mellanrum så ska det vara en godkänd poäng och har ett enda byte varit orent eller om det blivit räknefel så ska det ju vara underkänt. Det som är bra ändå på de nivåer där det är många domare är att domarna ska sitta ner tillsammans efter avslutad klass och diskutera olikheterna i bedömningen. Jag hoppas att det inte bara är som vi fått berättat för oss utan att det verkligen görs! Sen tror jag att vi ryttare kan bli lite bättre på att gå fram till domaren efteråt och få förklarat varför de satt en poäng man inte förstår. Likaså om det bedömts riktigt tokigt så ska man kopiera sitt protokoll och skicka till förbundets domarutbildare. Då kan det tas upp på nästa träff och om någon domare får väldigt många klagomål ser man över om den ska vara kvar eller kanske utbildas mer.

    SvaraRadera
  4. Detta fenomen är ju även vanligt på utställnigar - folk tycker olika, ser på olika saker, premierar olika saker. Efter lite erfarenhet så lär man sig vilka dommare som tycker om vissa saker och gallrar lite på vart man åker eller inte. Tyvärr, men så är det.

    SvaraRadera
  5. Du får rida för 3 domare fr o m MsvA dock kan det ff förekomma en domare på reg tävling. Om domarna skiljer mer än 5 procent föranleder det konferens efter klassen och en rapport till aktuell domarutbildare.

    SvaraRadera