söndag 2 december 2012

Just nu: Knäpp häst!

Sedan i onsdags har Ina varit helknäpp verkligen! Hon beter sig som en ouppfostrad 2-årig duracell-kanin som varken lyssnar eller kan stå still mer än en sekund... Först trodde jag hon var brunstig, men så är inte fallet (än i alla fall). Hon liksom kopplar bort hjärnan och jag får inte riktigt kontakt med henne. Hon gnäggar utan anledning som om hon skulle vara ensam utan mat, när hon står i ett fullt stall med mat i boxen...Allmänt dryg alltså eftersom hon inte bryr sig om mig och att jag försöker få kontakt med henne. Eftersom det här beteendet kom över en natt så kan det inte bero på motion eller mat då inget har ändrats där. Jag tror istället att hon blivit helt övertaggad på grund av väderomslaget till vinter som kom otroligt fort. Så om jag har rätt bör hon bli lite mer sig själv igen, alltså lugnare och mer kontaktbar, om ett par dagar då skallen har fått ta in alla nya intryck och har vant sig vid kylan. En annan sak som kan bidra till knasigheten är att en ny unghäst (valack) nu står i Inas och Aidas grannhage. Jag märkte igår att Ina stod och kollade längs staketet mot unghästen, så det kanske också är lite kärlekshormoner som spökar? Ston.......!

Igår lördag utnyttjade jag i vilket fall djupsnön. Jag har ju inte kunnat rida längs ängarna på över en vecka pga leran, men med 2 dm snö som täcke kan vi åter rida där! Så det blev en halvtimmes långgalopp-jobb i djupsnön. Detta uppskattades väldigt mycket av Ina och hon behövde verkligen jobbas tyngre där hon verkligen fick ta i. Jag tror det är det enda sättet för henne att kunna bli lugn och normal i huvudet igen.


Planen för veckan är att hon ska gå hårt och mycket samt använda snön till mycket arbete. Jag ska även klippa henne när hon kan stå still i stallgången igen, samt komma igång med kandaret igen på några dressyrpass.

Fleecepannband köpt på Sporren-kvällen, superbra!


Nya HV Polo-tröjan (från Globen) var så skön!


1 kommentar: