torsdag 20 december 2012

Mina knän....

För den som har missat allt mitt "gnäll" över mina knän och leder så kan jag berätta att jag har haft problem med knäna sedan 3-årsåldern och har numera diverse olika konstiga fel och krämpor, bland annat överrörlighet i nästan alla leder. Mina knän får jag tyvärr fortfarande ont i efter ansträngning och det har varit så i hela livet. Numera inte lika ofta eftersom jag är bättre tränad nu och har växt klart, men det kommer nog aldrig försvinna helt och hållet.

Jag har ett knäskydd på vänster knä dygnet runt vilket ersätter min knäled som tyvärr är utsliten och utdragen.

Mitt knäskydd och stöd från Back on Track


Jag måste ha knäskyddet på hela tiden även om det inte alltid kanske ser så snyggt ut. Men tar jag av mig det så kan jag böja bak knäet så att det "pekar bakåt", ungefär som ett fågelben fast inte lika långt bakåt såklart. Jag får då ont på en gång och kan knappt gå. Med knäskyddet som ersätter min knäled kan jag gå, har inte ont så ofta och får det stöd jag behöver!

Högerknäet då, fungerar det? Haha, ähm... Nej! Efter att ha haft olika långa ben (cirka 2 cm i skillnad) i 14 år eller mer så försvarade det högra (längsta) benet sig med att böja sig åt fel håll. Min fot och knä har alltså gått "skilda vägar" i mitten vid smalbenet. Så när jag står rakt med mitt högerknä, ja då pekar foten ut åt höger. Vill jag få in foten så den pekar rakt fram (som den ska) så förs istället knäet inåt åt vänster.... Det ser ganska kontigt ut, men vet man inte om det så tror jag inte att det syns så mycket :)

(Bilden är spegelvänd då jag har fotat i en spegel)
Många jag träffar är övertygade om att mina knä- och ledproblem har uppkommit av ridningen (why??) Men så är inte fallet! Ridningen och markträningen gör att jag får mindre ont och "smörjer" upp mina leder. Utan ridningen skulle jag förmodligen må ännu sämre både i knä och leder. Så min sport är inte bara bra för själen, den är även fysiskt påverkande positivt!


1 kommentar: