måndag 3 februari 2014

Bytesserie satt!

Idag åkte jag till Ina på kvällen eftersom jag hade kvällsfodringen. Vi red ett dressyrpass på kandaret i ridhuset och hon kändes jättefin och arbetsvillig från början till slutet. Jag jobbade rätt mycket med förvänd galopp som hon slappnade av jättebra i och jag krånglade till det med snäva och svåra svängar. Duktig tjej helt enkelt!

Vi jobbade även lite galoppslutor, samlingar och början till piruetter med små vändningar ur samlingen. Ur  förvänd galopp gjorde vi några få byten på långsidan och även högerbytet gick bra, rent, rakt med bara ett litet extra "påskjut" :)  Mot slutet av passet tänkte jag att, "Man måste ju leka lite också", så jag samlade genom kortsidan och hörnet i högervarvet, vände in på diagonalen och nästan på en gång gjorde ett byte åt vänster. Direkt började jag samla ihop Ina som blev lite förvånad att jag inte bara red galoppen vidare, men hon fokuserade, jag lade byteshjälpen för höger och... ett perfekt högerbyte! Snabbt tillbaka igen innan långsidan kommer och ett till byte till vänster. Vad hände där?? 3 rena och raka byten på diagonalen i en serie! Oj, vilken lyckokänsla som spred sig i kroppen när hon satte denna =D!! Det märks att hon verkligen börjat utvecklas framåt i bytesjobbet, även med det svåra bytet.

Ina är den tredje hästen jag utbildat galoppombyten på. Det är verkligen inte den enklaste övningen och jag kom ihåg 2007 när jag skulle lära 13-åriga och stadiga Karin att helt plötsligt byta bort förvända galoppen mot galoppombyten istället. Ingen enkel uppgift och särskilt inte när man aldrig gjort byten innan. Jag fick då previlegiet att rida jättemycket på en stor Holsteiner vid namn Cyrano när jag jobbade i dressyrstallet Ekhof i Tyskland under våren 2007. Cyrano var utbildad hela vägen till GP och hade startat upp till Intermediere men fick avsluta tävlingskarriären på grund av dåliga hovar. Men denna fina 17-åriga herre var den ultimata läromästaren och det var Cyrano som lärde mig hur galoppombyten skulle kännas innan jag skulle börja utbilda Karin :)

Här är en kort film från ett av ridpassen:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar