onsdag 12 februari 2014

Enkelt byte, inte så "enkelt"

Oj vad jag har kämpat med de enkla bytena med Ina genom hela hennes utbildning! Det har ju alltid varit en kamp mellan henne och mig om på vilket sätt man ska genomföra denna rörelse på bästa sätt...

Min version av ett enkelt byte: Jag vill ha ett enkelt byte där man först har kunnat samla galoppen och sätta ihop hästen och sedan mjukt kunna övergå till en taktmässig skritt innan nya fattningen görs där hästen sätter sig och tar i med ryggen med bibehållen form och mjuk munkontakt.

Inas version av ett enkelt byte: Noll samling, bita ihop på bettet så mycket som möjligt och köra fram huvudet så ryttaren rycks fram ur sadeln, ingen eftergift i munnen till ryttarens tyglar. De onödiga skrittstegen ska vara få och helst som trippiga taktsteg samt att fattningen skall göras ur form och med så hög fart som möjligt......

Men NU äntligen börjar det hända saker! Jag har ju börjat få till jättefina galoppsamlingar på Ina då poletten verkar ha fallit ner (det var på tiden liksom) och i och med det fungerar ju såklart de enkla bytena på ett mycket bättre sätt utan stora protester!

Här är ett exempel på hur enkla bytena ser ut nu :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar