tisdag 16 oktober 2012

Tävlingsresumé

I söndags var det då finalen av division III. Som jag tidigare skrev så fick jag denna gång hoppa in i lag 1 (även kallat "tantlaget" ;) ) pga hästskada. Jag har ju egentligen varit "inhoppare" hela tiden så det var ju bra att kunna göra så laget kunde starta med 4 ryttare, känns ju alltid tryggare så!


Framridningsklassen, LB:3-
Kalle hade varit och hopptävlat i Tierp dagen innan och då hade han inte varit på bästa hopphumör utan ganska kinkig på banan. Jag har ridit Kalle många gånger då han har varit så, så jag hade lite knep och "knappar" sedan tidigare som tur var. Kalle är en väldigt känslig häst och när kylan+pälsfällningen kommer så blir han lite mer svårriden och inte lika sammarbetsvillig som annars. Men han kändes i vilket fall väldigt fin på framridningen! Red fram knappt en halvtimme med flera skrittpauser och det kändes precis lagom. När jag kom in på banan så dog han ett snäpp tyvärr och jag fick kämpa mig igenom travprogrammet som kändes som att det aldrig skulle ta slut... Galoppen kändes lite bättre. Jag tror han kickade en gång mot skänkeln när jag höll om honom på en kortsida och gjorde en "Kalle-explosion" i första fattningen, annars var det bra. I travökningarna fick jag inte minsta tryck alls, endast ett galoppinslag... Så min känsla efter ritten var inte den bästa och jag trodde vi skulle få dåligt betalt. Men tydligen så kan det inte ha sett lika "hemskt" ut som det kändes då vi fick jättemycket 7:or och 8:or! Så tack vare dessa så tog vi igen när vi fick lägre poäng pga missarna.

Resultat: 68% och 5:a av 32 startande.


Lagklassen, LB:3-
Här vart det lite tajt efter prisutdelningen. Jag skulle egentligen ha startnummer 4, men nu hade de flyttat om på något sätt så jag hade nummer 3 istället. Dock hade jag ändå tänkt att bara rida fram 10 minuter, annars skulle hästen aldrig orka med tanke på hur han var att rida denna dagen. Jag hade ju några mål. Som vanligt att inte få något byte i ökningarna, men även att jag skulle kunna fixa till de missar vi fick i första starten. Det började inte bra, för cirka 10 sekunder innan jag skulle in på banan så lossande min donutuppsättning i håret helt. Lite halvpanik för jag kunde inte göra något åt den. Jag satte min vita snodd tvärs över och hoppades på det bästa. Jag tror nästan det var frisyren mina lagkamrater var mest nervös över under min ritt haha ;) Men jag bestämde mig för att INTE tänka på min trasherade frisyr, för den kunde jag ändå inte göra något åt. Något jag kunde göra nåt åt var ritten och min egna prestation, så fokus gick dit istället. Jag lyckades hålla Kalle i schack nästan hela programmet. Några små "utfall" blev det men jag tycker att jag lyckades stoppa det mesta. Det var Charlotta Ingvarsdotter som dömde och hon gjorde bedömningen mycket bra och rättvis! Hon skrev bra kommentarer på slutet om det som behövde jobbas på och jag höll helt med! Trodde vi skulle få lägre siffror, men det blev följande:

Resultat: 61,5% och plats 13 (tredje utanför placering) av 35 startande.
Resultat: Lag


För dagen kunde vi nog inte fått mer än så, men vi kämpade väl :) Övriga lagmedlemmar toppade sig själva och fick fantastiska resultat! 69%, 70% och 67%! Detta gjorde att laget vann dagens omgång och slutpoängen blev 28 poäng vilket gav en slutgiltlig andraplats totalt i serien, endast 1 poäng från segern. Jag kunde ju inte riktigt ta del av den totala andraplatsen kändes det som eftersom jag inte påverkat resultatet alls, men dagens seger kände jag mig ändå delaktig i även om det var mitt resultat som ströks.

Jag fick nämligen en kommentar på mitt förra inlägg där det tydligen var väldigt märkligt att jag lade ut en bild på alla tre rosetter jag fått eftersom jag inte ridit i det laget innan. Eller mer exakt; "Men känns det inte konstigt att visa rosetter som du inte är delaktig i? Denna omgång ströks ditt resultat och du har ju inte ridit med detta lag tidigare och därför inte bidragit till totalen..."

Jag kan inte påverka hur andra förhåller sig till sådant, men jag känner att jag var delaktig. Även om mitt resultat ströks denna dag så har jag ändå ridit och tävlat för laget. Vi har suttit på läktaren tillsammans och hejat på varandra och som vanligt haft jätteroligt ihop! Även om inte du tycker att jag förtjänar min rosett bara för att mitt resultat ströks så tycker jag att jag gör det. Ett lag är ett lag, inte en enstaka individ. Det är ett teamwork från början till slut. Det skulle ju sett ganska konstigt ut om alla mina lagkamrater på prisutdelningen fick sina rosetter, men jag hade varit utan, eller hur?

Och för övrigt så har jag i mina tidigare lagomgångar ridit på det högsta %-talet i lag 2, nämligen 67% och 63%. Så har jag påverkat resultatet för UPK? Svar ja.

Miiiiina rosetter! Och jag kan visa de hur mycket jag vill i min blogg :)!

2 kommentarer:

  1. Men asså.. Är det samma person som kommenterar anonymt hela tiden? Som du skriver, det är ju en LAGtävling. Tänk om alla hade ridit på 70%, det är ju fortfarande en som måste räknas bort!
    Grattis till bra prestationer, både till dig och laget!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helen, vi är stolta över vår prestation :)! Nja det verkar vara olika iP-adresser iaf. Jo, det är ju så lagtävlingar fungerar senast jag kollade också ;)

      Radera