onsdag 9 juni 2010

3 ridpass

Idag har det varit fullt kör! Först träning för Uffe på f.m med Lola. Hon kändes trippig och loj istället för överaktiv och stark som hon brukar vara i början, men förmodligen berodde det på allt gräs som hon stoppat i sig + nattliga utevistelser ;) Något jästa hästar! Hon blev finare och finare ju längre in i passet vi kom. Först lite övergångar, sedan skolor på medellinjen i trav. Har börjat gilla när de ligger på medellinjen nu eftersom Lola har lärt sig det så himla bra! ALLA skolorna (öppna, sluta, vänster, höger) gick super!! Sedan lite galopparbete med diagonalslutor, rakt fram på medellinjen, förbereda hörn genom att ställa om, sedan byte innan hörnet. När JAG gjorde rätt så var Lola riktigt lydig och kvick i fötterna, gjorde övningen mycket bra! Jag var dock ibland för långsam med omställningen och för snabb med bytet, så det fick jag ändra på. Sedan red vi lite bakdelsvändningar vilka hon fixade mkt bra. Länge sen vi red sådana, kanske har smält lite sen sist :) Sen lite ökade skrittlängor. Uffe ville att öronen skulle peka framåt på hästarna eftersom då har man "den rätta bjudningen". Lola jobbade på friskt i skritten vilket han också höll med om, men Lola har nästan aldrig sina öron framåt när hon rids, bara när hon tittar på saker ;) Sen lite galoppökningar, upptagningar och byte. Riktigt fin tjej idag med!

Sen på e.m åkte jag till Västeråker. Parkerar uppe vid kyrkan nu (X antal hundra meter från stallet, tar typ 5 min att gå dit) eftersom hästarna går i sin sommarhage som ligger vid vägen. Rätt praktiskt! Parkar bilen, hämtar Ina och Connie, hoppar upp på Ina och rider henne barbacka hem med Connie på släp. Tänk vad man kan göra med 2 dösnälla hästar som avgudar varandra :) Idag var det KANDARPREMIÄR för Inas del! Jag har ju ridit en del på ett annat stångbett vid uteritter så hon är van sedan tidigare vid lite starkare bett, men det är ändå intressant att se vad hon tycker om 2 bett i munnen! I början var hon lite skeptisk eftersom jag kom åt minsta del av henne ;) Höll inget i stången från början medan hon fick vänja sig. Dock tolererar jag inte för mkt kast av huvud som protest. Hon får tycka saker är jobbiga, men inte slänga huvudet i ett kast upp i skyn! Efter några varv accepterade hon betslingen och gick riktigt bra, speciellt i galoppen som gick att samla supermycket! Ändå red jag knappt med stången, den fanns som stöd, men inget mer. Tror detta kan bli riktigt bra! Catrine filmade större delen av passet, filmen håller på att sparas på min andra dator i skrivandets stund, så den kommer ut alldeles strax ;)

Ökad trav

Till sist var det Majlis tur. Idag skulle det komma en tjej och provrida för att ev. bli medryttare i höst, men inget är bestämt ännu. Jag fick iaf äran att visa upp henne + rida igenom henne först. Idag kändes hon fin och mjuk! Duktig liten unghäst! Bra att hon orkade med två ryttare också, visar att hon har orken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar