onsdag 2 juni 2010

Uffeträning m Lola

Igår red jag två varv på åkern med Ina varav 1,5 av de varven i galopp. Allt på "hängande" tygel. Väldigt glad häst som varken rusar, bockar eller busar :) Perfekt jobb för att få bort magen! Innan det ett mycket bra pass på Majlis! Hon hade rätt mycket åsikter detta pass, men det är bra att hon har det, för då vet jag att det händer saker, att hon börjar tycka grejer är jobbiga och hon tar i mer. Galoppen blev kalasfin på slutet!! Idag har Majlis vilat och Ina har jag jobbat på banan från marken vilket hon tyckte var rätt roligt då hon busade en del :)

Idag höll jag hoppträning på morgonen och direkt efter åkte jag till UPK och tränade Lola för Uffe. Ute idag i fina vädret. Superroliga övningar idag! Mkt med hörnen att göra. Vi red som raka serpentinbågar mellan varje bokstav, så det blev väl en 7-8 "bågar" över hela banan. Först skritt, sen trav m fokus på hörnen att vi skulle rida dem med ytterskänkeln, innertygel och innersittbenet. Sedan galopp, då först med enkla byten. Jag försökte lägga de direkt efter hörnet så det var lättare att bibehålla böjen. Sedan gjorde vi galoppombyten samma väg och Lola gjorde det fantastiskt bra! Några gånger drog hon lite efter, men i stora hela gjorde hon övning mycket bra! Sedan red vi lite olika övningar med långa slutor, öppnor längs m-linjen, superfin i alla skolor! Sedan lite ökningar,både trav och galopp. I galoppen fick vi först ta ihop, länga, samla ordenligt innan väggen och då byta. Efter det, galoppsluta längs staketet, vänder in, byte, samla, galoppiruett, tillbaka. När jag väl fattade vägen i den övningen så gjorde fröken fux den helt superb!! Gabbi fotade lite med Ulrikas kamera när vi red. Riktigt bra gjort med tanke på att det var första gången tror jag? Här är lite iaf:











Tycker faktiskt det är helt fantastiskt att Lola är så anpassningsbar! Hon går lektioner varje dag med olika lektionsryttare hela tiden. Sedan när jag sitter upp en gång i v/varannan v och kräver massa medelsvårrörelser, form och arbete, då fixar hon det ändå! Mycket eloge till denna FINA och DUKTIGA häst!!!

Den 19 juni tävlar vi MsvB:3 i Håbo :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar