söndag 20 juni 2010

Hopptävling UPK

Idag var det en superrolig tävlingsdag med Ina och Majlis på UPK i fint väder. Som vanligt har vi väldigt effektiva tävlingar, så trots att jag startade 4 gånger var vi hemma i stallet igen strax efter 12 :))))


Ina: Superduktig i båda klasserna!! Idag var målet främst att hon inte skulle stanna på första hindret i första klassen, utan kunna komma igång med hindertänkandet på en gång. Och idag var min lilla dam som en riktig klocka och nollade i första, 85 cm Clear Round! Sedan var det debut av höjd i 95 cm (känns att det är ett högre snäpp än 90). Trots att damen var lite trött så skötte hon sig suveränt! Vi kom lite nära 2an, ett räcke då hon inte tog min halvhalt (pga trötthet) och rev det, sen mot slutet tittade hon till på ett vanligt räcke, naturfärgat, var nog lite trött där med. Det fick vi ett litet stopp på, men annars inga konstigheter utan bra flyt, tempo och språng! Hoppade även fisk-vågplanket som om hon aldrig gjort annat. Vad hände med den tittiga Ina??? :P Så supermycket rosor till lilltjejen idag!!!!

Majlis: Idag var målet att denna dam skulle gå framåt och äntligen försöka få igång sin egna motor och INTE stanna upp i hela kroppen och stå emot. Och idag gick min önskning i uppfyllelse :) Först var hon asdryg i ridhuset på framridningen, bråkade om att allt, hela sargen var läskig varvet runt, suck! Försökte hålla igång tempot ändå. Sen på lilla framhoppningsbanan gick det nästan inte att svänga... Hon tittade på annat istället :/ så fick inte till ett enda bra språng i framhoppningen inför 85 cm Clear Rounden, men det var bara att hoppas på att hon skulle hitta turbon på hoppbanan som är mkt större. Så vi gasade utav bara ****** genom hela banan och Majlis flöög fram :D Äntligen hade hon fått rullning i galoppen och ett mycket bättre hopptänkande och koncentration!! Flög över allt, tyvärr lite nära på sista som hon petade, så 4 fel, annars super!
Till 95 avd.B sen då skrittade jag jättelänge inför, travade och galopperade lite grann bara och då kändes hon fin! Ville inte ta bort orken då hon kändes en smula trött. Sen, tada!, så lyssnade hon perfekt på framhoppningen och svängde superbra, höll energin och hoppade fint över räcket! Så det språnget fick räcka, sen skritt igen :) Den uppladdningen fungerade super, för hon har aldrig gått så bra i en tävlingsstart någon gång! Nu behövde jag inte ens tokrida utan kunde vara lugnare och t.o.m. lägga in lite halvhalter för att placera henne rätt på hindren. Gjorde man det innan tog bensinen slut... Tyvärr fick vi ett lite toksprång på 3:an där hon landade nästan helt still och det var KORT bit till 4:an, så hon hann inte komma igång, så ett stopp. Annars super-duper!!!

Filmerna är på G! Här kommer bilderna så länge (Camilla som fotat m min kamera igen, så duktig!!):




Höjden i sprången är det inget fel på...









Ina, flem-hästen!












3 kommentarer:

  1. Tack Emilie! Ja, det är helkul att det funkar så bra på tävling också.

    Finfina bilder på er från UPK förresten. :-)

    SvaraRadera
  2. Sigrid--> Ja riktigt kul, ni har ju verkligen gjort en utvecklingsresa!
    Tack!

    Linnea--> Tack så mycket! Jag äger ingen av dem men Majlis som är 5 år utbildar jag och Ina har jag helt som min egen =)

    SvaraRadera