tisdag 26 februari 2013

Proppar efterlyses!

Jag blir faktiskt riktigt arg på de tävlingsarrangörer som inte lägger ut propositionen på sin tävling innan anmälan öppnats i TDB. Är det ens enligt reglerna?
Den tävling jag är anmäld till nu i mars är ett sådant exempel. Utkastet om att en tävling skulle äga rum på det datumet med eventuella klasser fanns publicerat sedan september 2012. Men i avsaknad av propp fanns då inget datum om när anmälan skulle öppna. Så helt plötsligt en eftermiddag (!) var anmälan öppen, out of the blue....

Nu är det en till arrangör som inte lagt ut någon propp och här är det ännu mindre information angett i utkastet. Tävlingen är ett 3-dagars-meeting, regional/nationell med klasserna LA:4-Intermediare IB..... Okej, hur tänkte de där? Hur ska man kunna veta vilka klasser de arrarngerar och på vilka dagar de äger rum??

Ut-kasst???
 När proppen inte läggs ut innan anmälan öppnar så får vi ryttare inte reda på bland annat följande viktig information:

  • Vilka klasser?
  • Vilka dagar ligger klasserna på? (Meeting)
  • Vad kostar det par start?
  • Vilka dressyrdomare dömer?
  • Vilket datum anmälan i TDB öppnar

Utan denna viktiga information går det inte att planera något alls. Denna information är ofta avgörande om man ens behöver ha med denna tävling i sin planering, men eftersom det fortfarande är "först till kvarn" som gäller i TDB så hinner man inte sätta sig ner och kontrollera dessa punkter när anmälan väl är öppen....

Detta tycker inte jag är en okej behandling av oss ryttare som försöker lägga upp sin planering av tävlingsterminen. Det är tillräckligt svårt ändå att anmäla sig till tävlingar numera, så när man inte ens får tillgång till propositionen gör det hela nästan omöjligt!!

Om det inte redan finns en regel som säger att arragören måste publicera propositionen en viss tid INNAN anmälan öppnas tycker i alla fall jag att det är hög tid att införa en sådan här regel!

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig på alla punkter! Är sjukt att det får vara såhär när det redan är svårt att få plats på vissa klasser och tävlingar!

    SvaraRadera
  2. Hej Emilie!

    Som f.d. "tävlingsryttarmamma" och även f.d. "tävlingskommittétant" kan jag se saken från båda håll.

    Jag förstår absolut din frustration över att inte proppar kommer ut innan anmälan öppnar, precis som du skriver så blir det ju omöjligt att planera något, särskilt jobbigt såklart i dressyr när det nu är sån't galet tryck på tävlingarna.

    Det behöver dock inte alltid vara arrangörens fel att det blir såhär. Propparna måste godkännas av distriktet innan de publiceras, och där är det ju också vanliga människor som jobbar som kan bli sjuka, få datahaverier osv, mänskliga faktorn helt enkelt.
    Det kan också bero på att man har svårt att hitta domare/svårt att få svar från domare, och man måste ju numera ange domare i proppen (vilket är bra för de som tävlar!) - kan ju vara flera orsaker till att detta inte blir klart i god tid (både saktfärdiga arrangörer, saktfärdiga domare och BRIST på domare).

    Jag vill gärna tro att arrangörerna inte är medvetet nonchalanta med att få ut propparna i tid - nu kan jag ju bara tala för mig själv och mitt tänk, men jag tror gott om alla jag ;-)!

    Det kan nog tyvärr stjälpa lite mer än hjälpa med en sådan regel som du efterlyser, det kanske blir ännu färre tävlingar då (t ex för att det som klubb inte går att lite snabbt komma på att "här har vi ju plats för en kvällstävling om x antal veckor/månader, vi kollar med distriktet om OK, och försöker fixa domare, så kör vi om det funkar").
    Men jag förstår hur du tänker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart förstår jag arrangörens sida i det hela också :) Men när man har haft ett utkast sedan ett halvår tillbaka, då tycker jag minsann att man ska ha hunnit fixa fram en propp OCH domare. Jag tror inte att en domare kan säga "ja" lättare 4 veckor innan en tävling jämfört med 2-3 månader.

      Sedan finns det såklart undantag, som till en spontat kvällstävling (vilket är jättetrevliga arrangemang!!). Då är det fullt förståeligt att någon propp inte har kommit ut i tid eftersom tävlingen inte ens existerade innan.

      Så jag står fast vid att någon sorts regel måste tas så att vi ryttare inte blir helt utan propp innan anmälan öppnar, för som det är nu är det en helt absurd situation som inte är hållbar!

      Radera
  3. Jag tycker att om en propp kommer ut samma dag som anmälan öppnar, då ska anmälan "automatiskt" flyttas fram minst ett dygn så att fler har en chans att hinna ladda igång framför datorn. För lite misstänkt är det när propp kommer samtidigt som anmälan öppnar och en tredjedel av de som anmält först kommer från arrangerande klubb. Vill minnas att det var så för nåt år sedan.

    SvaraRadera