fredag 13 augusti 2010

Emilies fix & trix! Del 1

Eftersom det var en del som var intresserade av att se hur jag tillverkat mitt egna hindermaterial och att jag har jättemånga nya projekt på gång, kan jag därför nu presentera premiären av:




Så! På detta sättet gjorde jag mina hinderhängen:

1.

Jag började med att köpa hem en presenning från Jula
3 x 5m

2.

Sedan gjorde jag en ritning med skalenliga mått. Jag kom fram till att det ena skulle bli ca 50 cm långt och det andra ca 80 cm långt. Dessutom la jag till 50 cm på varje för att kunna få till upphängningsdelen.
Hänge 1: 2 x 1m
Hänge 2: 2 x 1,30m

3.
Sedan använde jag mig av en vanlig häftapparat och häftade fast själva "hänget" som ska träs runt om bommen. Satte en liten markering på kortsidan så jag hade 50 cm. La sedan över långsidan på längdmarkeringen och häftade fast presenningen där, så att resultatet blev en ögla.

4.

Så här blev resultatet. Öglan är överst, närmast väggen.

5.

Till det första hänget valde jag att göra en mall i form av ett hjärta!

6.

Jag la på mallen, försökte göra så tätt som det bara gick. Efter det använde jag en spryflaska (köpt för ca 30 kr på Biltema) och sprayade på guldfärg.
Jag gjorde 3 st hjärtan och på 2 av dem kom det lite, lite utanför. Det kan man skrapa bort i efterhand. Färgen fastnade mycket bra trots att materialet var glatt presenning!

7.

Dags för nästa hänge! Detta var något högre än det första och för att täcka det på ett bra sätt så valde jag att göra det till ett Sverige-motiv :D
På bilden har jag förberett för spraymålningen genom att tejpa på maskeringstejp. Var noga med att det inte är några lufthål i tejpen. Sprayen tar sig in jättelätt tyvärr!

8.

Jag la även på begagnat skrivarpapper i kanterna, för att minska risken för färgspridning där man inte vill ha den...
På bilden håller det på att torka!

9.

Så här blev dem!

När jag har målat baksidorna likadant, tar jag med dem till stallet och sätter upp på banan. Då ska jag dokumentera det och lägga upp här i bloggen så ni också får se dem "in action"!


Så. För att tillverka sina egna hinderhängen krävs:

  1. Presenning
  2. Måttband
  3. Sax
  4. Häftapparat
  5. Maskeringstejp
  6. Sprayflaskor
  7. FANTASI!

Nå, vad tycker ni nu då om "hemmafix"? Kan "Emilies FIX & TRIX" vara en rolig grej??


1 kommentar: