tisdag 17 augusti 2010

Programridning Lola

Nu har jag precis kommit hem från sista "stoppet" för idag ;)

På tidiga e.m. var jag till Ina och vi tränade högersidan i ca en halvtimme. Nu **** ska det hända grejer! Fiiin blev hon!

Sedan hem och snabbt äta lite för att sedan åter fara iväg igen, nu till UPK. Jag och Lola skulle rida programträningen för Yvonne och det var MsvB:4an som gällde (min favorit, NOT!). Jag red Lolan igår ett kort pass bara för att känna igenom henne och då kändes hon riktig fräsch, pigg och glad! Red lite skolor och några byten. Idag kändes hon också fin. Dock så märker man av lite att hon haft vila+gått läger, då hon inte är helt igenomriden i form och böj. Men hon är ändå mycket finare än vad jag kunde förvänta mig efter en hel sommar!
Programmet fick jag rida med en lite längre tygel så hon skulle orka (formen) och det blev lite missar här och där, men ändå flera bra saker med! Bl.a. slutorna på m-linjen blev riktigt bra+travökningar 6:or. Förvända-->byte fungerade för första gången och dessutom så presterade Lola sitt första helt rena galoppombyte under ett program! Många kanske tänker att "det är väl ingenting, göra ett rent byte kan väl vem som helst", men så är det inte! Jag och Lola har nästan i 2 år kämpat med galoppombytena och när vi äntligen får små framsteg så går det faktiskt inte att beskriva lyckokänslan :) Hon har lärt sig att byta på kommando bra, men är ofta efter i bak, men nu jäklar börjar det hända grejer även på banan!


Efter programmet fick vi jobba lite med tempot och takten. I öppnorna trodde Yvonne att vi skulle kunna få mkt bättre än 5:or som vi fick nu om Lola visade upp en flashigare trav. Så jag fick rida öppnorna+all annan trav i "travökningar", då var hon nöjd ;) Det var ruskigt svårt att sitta på hästen då kan jag säga! Men det är bara att korta lädren ett hål och gilla läget!

Så båda prinsessorna har skött sig exemplariskt idag!

Imorgon blir det Uffeträning med Ina, sedan hoppning med Majlis och Penso!

5 kommentarer:

  1. Ska du rida DIV I i höst? :o)

    SvaraRadera
  2. Yes, den 28:e är det första omgången på Lurbo. Jag och Lola var med i div1-laget förra året också, men då var vi jättegröna i msv, så detta år känns det som att vi iaf har lite mer att komma med :)

    SvaraRadera
  3. Då ses vi kanske! ;o) Jag ska inte rida DIV I, men tänkte nog rida förklassen bara för att det är hemma. Vi är jättegröna på den nivån, men någon gång måste man ju börja. :o)

    SvaraRadera
  4. Ja det är ju bara att köra på i år innan kvalen sätt in 2011 :) Jag och Lola har hittills fått msv-resultaten: 49%, 45%, 54% och 58%, och vi skäms inte. Man måste våga få lite lägre poäng för att få erfarenhet utan att sätta för höga krav!
    Vad heter din häst?

    SvaraRadera
  5. Precis! :o)

    Hon heter Cohiba Splendido. Största problemet är att hon spänner sig så inne på banan fortf. På träning känns det som om man kan göra precis vad som helst liksom. :oP

    Om du orkar får du gärna svara på kommentarerna i min blogg, det är så jobbigt att klicka runt och leta efter svar på sina kommentarer, hehe.

    SvaraRadera