tisdag 3 augusti 2010

Träning för Yvonne

Idag blev det Yvonne-träning när regnet höll sig borta. Red på kandaret så att jag skulle kunna jobba mycket med samlingar om det behövdes. Till en början tyckte Ina att allt var lite jobbigt (hon behöver ju några minuter att komma igång med kandaret) men det övergick till att hon fick en bra takt och tryck i sig, och hon gjorde sen allt helt superbra! Först red vi taktträning på volten i trav, öka och korta och upp med formen och nacken, sedan samlingar i galoppen som det från början inte hände något alls med. Men efter några fattningar samlade hon sig riktigt riktigt bra och kunde sätta sig utan avbrott! Sedan red vi öppnor (som hon äntligen lärt sig och gör väldigt BRA) längs långsidorna, skänkelvikningar tillbaka, som blev super när jag fick igång tryck och lagom tvärning. Minst en 8:a sa Yvonne, även på de "sämre" gångerna :) Sedan även lite slutor och de gjorde hon också som om hon aldrig gjort annat. Är så stolt över min FIINA lilla häst!! Yvonne sa även att vi ska börja träna byten snart, hon tror på oss och vill ha upp oss i msv :D


Just det, glömde tillägga att eftersom fröken i fråga har en fin och rund mage just nu (inte lätt efter 4 föl + gräs...) så passar ingen dressyrsadel, alla åker fram. Så jag red hela träningen i hoppsadeln, men utan stigbyglar så att jag inte skulle hamna i stolsits. Så jag fick själv lite sitsträning på köpet!



2 kommentarer:

  1. Haha, min häst har en ÄNNU värre mage och jag kan inte skylla på några föl :P väldigt mycket gräs har det blivit dock :-D //Sara H

    SvaraRadera
  2. Men då vet du iaf att fröken Candy har haft en skön sommar med lite ledighet och är mer än redo att anstränga sig på tävlingsbanan igen :) Efter en sommar med lite extra gräs orkar hästen ett år extra i livet (deras motto, inte mitt...)

    SvaraRadera