torsdag 19 januari 2012

Ang BMI

Fick en mycket bra kommentar från Katta. Hon hade reagerat på att jag skrivit 19-23 var ett bra BMI att ha i min ålder, då 19 är ganska lite.
Detta är ju väldigt olika från person till person och på anorexikliniker har de personer som varit ordentligt sjuka. Att inte släppa de innan ett sundare BMI har nåtts är nog jättebra!

Hittade denna ruta på en BMI-sida som var mycket bra:

Ungefärliga gränser för vuxna:
Underviktig- < 19
Idealvikt- 19-25
Övervikt- 26-30
Fetma- > 30
Som alltid då man räknar ut personliga värden utifrån matematiska formler ska man ta det hela med en nypa salt.
Se alla BMI-uträkningar som en riktlinje och inte som någon absolut sanning.
Glöm inte bort det sunda förnuftet!

Återigen, det är denna anledning till varför jag tycker man ska göra sin egna bedömning om sig själv då ALLA är olika i uppbyggnad. Så dumt att få skeva bilder om sig själv pga en ungefärlig siffra...

Nog om det!
Igår hade Sandra hand om Ina själv för första gången och det hade gått jättebra, så jag är sååå glad!!! Är så nöjd :)

Idag var det 1dm snö i Hågadalen och JÄTTEBRA UNDERLAG! så Sessan och jag tog oss ett ordentligt galoppass i skogen :) på hem öden samlade vi och gjorde ett byte, så fin lilla tjejen!!

Börjar längta efter tävlingarna nu..... 2012 ska det hända mycket!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar