tisdag 17 januari 2012

Äntligen den VÄRDIGA vinnaren högst upp!

Helt fantastiskt!!

Jag satt och följde idrottsgalan igår på SVT för att se om Svenska folket (och jag själv) hade röstat ordentligt på RÄTT person denna gången till att vinna Jerringpriset. Så blev det tack och lov detta år :)

Och herregud vilken marginal Roffe vann med, 44,8% av alla rösterna (10 kandidater med), den högsta genom alla tider, bara det säger ju någonting!

Hoppas denna triumf och seger genom Roffe kan gynna Svensk Ridsport så alla bollsportsfanatiska programbestämmare kanske får upp ögonen för att Ridsporten faktiskt är den näst största sporten i Sverige och väldigt många är intresserade av att följa den även i media.

Var så gulligt tyckte jag i sitt tacktal när Roffe sa att Ninja förmodligen ville stå där på scenen med och ta emot priset :)


Angående min formsatsning så skrev Frida att jag startade på ett normalt BMI, vilket är korrekt.
Man brukar ju säga mellan tummen och pekfingret att ett normalt BMI är mellan 20-25 och när man preciserar så blir ett mer välmående BMI för kvinnor 19-23.

Dock ska man ta BMI-siffran med en nypa salt eftersom det inte tar hänsyn till om man har tjockare skelett, mycket muskler osv. Det går bara på vikten vs. längden på en person. Det är därför jag inte hakar upp mig på BMI då jag har en del muskler redan samt satsar på att öka muskelmassan mycket.
Sedan har jag fått fram tidigare att jag har mycket mer (tjockare) skelett än vad som är normalt för kvinnor upp till 30.
Så jag har inget BMI-mål eftersom jag gärna höjer det sedan i och med muskeluppbyggnaden :) Min målvikt under min rivstart+ första tiden av igångsättningen var att gå från 73.9 kg till ca 67 kg. Men det är inte säkert att jag kör hela vägen dit i alla fall, för nu är jag nere på 70,0 kg och känner mig otroligt mycket mer nöjd än innan jag startade.

Jag vill poängtera att jag var "normalviktig" från början, men inte nöjd med i vilken form jag hade hamnat i. Jag vill alltså inte göra mig själv skinny och modellsmal, utan välmusklad och välmående. Enda anledningen till att jag kör denna rivstart är för att få ett snabbt resultat i början så jag har en bra startpunkt när jag börjar träna igen. Det kommer nämligen hålla motivationen uppe.

Just nu har jag stannat helt i min viktnedgång vilket jag inte vet vad det beror på, men förmodligen har jag nu inte så mycket "extra överflöd" att få bort. Ska ge det en dag till innan jag kollar med min coach.

Sitter och planerar så länge och jag kan tipsa om att Tasteline har en uppsjö av recept som verkar helt underbara!

1 kommentar:

  1. Jag måste kommentera påståendet att kvinnor mår bättre på BMI 19-23. Alla ätstörningskliniker har ett minsta BMI på 20 för att man ska räknas som frisk från sin ätstörning, om man är en vuxen kvinna. Kvinnor över 25 år ska helst ligga på ett BMI kring 21. En vuxen kvinnas kropp är sällan välmående på BMI 19.

    SvaraRadera