tisdag 24 januari 2012

WOW!

Igår var det måndag och Nina hade kommit hem igen från Holland och Adelinde Cornelissen med TONVIS av inspiration!

Träningarna blev senarelagda och vi tränade kl 20 istället för 18.30.
Lurbo hade sina ridlektioner i Ridcentret, så vi var i ridskoleridhuset som är lite trängre, men det gick fint ändå.

Nu var det ju 2 veckor sedan vi tränade för Nina och jag kan sammanfatta denna träningen med ett ord:

WOW!!

Ina har ju haft en liten "bråkig" period då övergången, från att lära sig nya övningar till att acceptera att det kan vara lite jobbigt att ta i i dessa, har varit i full gång. Men igår var hon mjuk, sammarbetsvillig, lätt i munnen i samlingar, jobbade MED mig.
Vi började med galopparbete, då  med öppnor längs långsidorna och jag la in förvänd som hon gjorde riktigt bra med mjuk, rund och samlad galopp.
Red sedan in på diagonalen och samlade för ett galoppombyte (från h till v) och hon svarade PERFEKT! Hon samlade sig utan att studsa, hon var rak i kroppen och lyssnade på min hjälp och gjorde ett superbyte som Nina sa att jag skulle fått en 8:a på i en nationell start  =D!! Snacka om självförtroende-boost!!
Efter det jobbade vi vidare med traven och först med skolorna som Ina bara blir mer spänstig i för var dag! Vi gjorde även några diagonalslutor (som fortfarande är svårt för Ina) och i vänster blev det riktigt bra. I höger orkar hon trampa rätt de första 4 stegen, sen blir det svårare. Så jag gör nu så att jag rider in på långsidan i öppna, därifrån går in i en diagonalsluta i ca 4 steg, sen går över i en öppna rakt fram. En sån "trappa" tränar vi nu på så hon ska bli stark och positiv i högerslutan på diagonalen.
Avslutade med en ryggning utan motstånd från prinsessan :)
Passet reds på kandar.











2012- här kommer vi!!!!






2 kommentarer:

  1. Hur mycket kostar en träning för Nina? Låter som det är dyrt men väl värt pengarna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 300 kr / träning. Då rider man ensam 30-40 min intensivt (inga långa skrittpauser osv. som behövs vid en timmes träning).

      Radera