tisdag 27 november 2012

Fina och mjuka sidor

Igår måndag började en ny vecka, nummer 48 närmare bestämt. Ina stod och tuggade på sin eftermiddagsmat när jag kom till stallet. Hon hade som vanligt dubbel lerinpackning på benen, fast inte så högt upp idag, endast över kotorna och hovarna. Men duschen blev det ändå såklart, både för att hon ska vara helt ren men även för att minska risken för mugg!

När jag fixat iordning allt och borstat igenom den tjocka björnpälsen så gick vi till ridhuset och tog ett lösgjörande pass för sidorna.
Inas släkting?
Hon var ganska pigg i början, så det tog väl en kvart cirka innan hon kunde jobba ordentligt, men hon får längre tid på sig numera i uppvärmningen så det är inget problem.

Jag började dock redan i galoppuppvärmningen när jag stod i lätt sits att böja henne som öppna-liknande längs rakspåren, en övning hon känner igen väl. Det är nämligen det vi alltid brukar göra som förstaövning när vi tränar för Nina :) Efter att ha fått pusta lite efter uppvärmningen blev hon sedan jättefin när jag red öppnor längs långsidorna i både trav och galopp, båda varven! Hon orkade hålla ett ganska bra tempo med trots att hon fick ta i ordentligt. Men jag märker ändå att hon inte är helt tillbaka på samma "medelsvår-ork" än då jag testade att putta på med spöet på rumpan i en travöppna då hon tappade lite fart, och det svarade damen med en snygg kospark ;) "JOBBIGT matte!!" Sedan skämdes hon lite för att ha kickat mot arbetet och var jättemjuk och hade bra flyt längan efter, så då fick det räcka med öppna-arbete för den gången. Jag vill ju att hon ska känna att hon orkar och får en positiv känsla så klart!

Vi gjorde även några små lekfulla byten och hon har verkligen inte glömt hur man gör! Ibland blir hon lite het och glömmer då bakkärran så hon byter till kors, men när hon är mer sansad och samlad i sitt arbete igen kommer de bitarna åter falla på plats :)

Jessica hade även tagit fram två sockerbitar och en bom innaför spåret mot slutet av mitt pass och Ina gick och sneglade + drog mot det lilla hindret varv på varv haha! Så som belöning för ett bra arbete fick hon skutta över det lilla hindret några gånger till Inas stoora glädje =D Man blir glad av att ha en så glad häst!


Jag tog även en söt bild på damen när jag stod och borstade henne i gången efter ridpasset. Ina är en sådan häst som verkligen kan slappna av efter att hon har jobbat sig trött, så jag behöver inte binda upp henne för att hon ska stå still. Ingen grimma behövs ens, för hon står där så snällt och myser medan jag borstar, pysslar, tar på täcke och nattbandage. Duktiga lilla häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar